Tim Burton interjú

„Nem volt semmi gond, ha egy szörnyfilmet néztem, de majd betojtam, ha egy rokonunk jött át látogatóba”
A Karácsonyi lidércnyomás és A halott menyasszony után Tim Burton ismét visszatért a kísérteties gyermekfilmek világához. A DVD-n és Blu-rayen is megjelenő Frankenweenie – Ebcsont beforr kapcsán a kultrendező a gyerekkoráról mesélt.
 
A Frankenweenie-t félig önéletrajzi munkaként emlegetik. Ez azt is jelenti, hogy a film gyerekkaraktereit egykori osztálytársairól mintázta? 
Részben valós karakterekről mintáztam a filmbéli gyerekeket, részben olyan horrorikonokról, mint Boris Karloff, Peter Lorre vagy a régi japán szörnyfilmek figurái. Filmekhez vagy színészekhez kapcsolódnak, de igazi emberekhez is, akikre még mindig emlékszem gyerekkoromból. 
 
A főszereplő kisfiú imád filmezni. Ön is ilyen volt? 
Igen, ilyen voltam. Ami azt illeti, sok gyerek volt ilyen annak idején. Nagyon szórakoztató dolog volt, és könnyen lehetett vele jó jegyeket szerezni a suliban. 
 
Milyen filmeket készített gyerekként? 
Néha stop-motion animációt csináltam, máskor élőszereplős filmet készítettem. Néha rajzokat filmeztem, vagy kevertem a műfajokat. 
 
Tudományos kísérletekben is részt vett, mint Victor a Frankenweenie-ben? 
Mindig tetszett a teremtés, egy új dolog létrehozásának a gondolata, és azt hiszem mindig hasonlóképpen kezeltem a tudományt és a művészeteket. A tudományos kiselőadások ötlete, vagy az olyan feladatok megvalósítása, mint egy minivulkán építése és a kisfilmek forgatása nem állnak túl messze egymástól. 
 
Volt Sparky nevű kutyája gyerekkorában? 
Kisgyerekként nagyon szoros kapcsolat alakult ki köztem és egy Pepe nevű kutya között. Keverék volt, és sokáig betegeskedett. 
 
Sparky-t Pepéről mintázta? 
Ez a kutya meghatározhatatlan. Nem az egykori kutyám szó szerinti újrateremtése volt, inkább egyfajta érzelmi átvitel. 
 
Van kutyája? 
Jelenleg nincsen, mert túl sokat utazom, és nem akarnék egy kutyát addig magára hagyni, amíg úton vagyok. 
 
Amikor elkezdett a Frankenweenie-n dolgozni, miért döntött a fekete-fehér formátum mellett?  
Gyönyörűnek tartom a fekete-fehéret, és remekül közvetíti az érzelmeket. Rendkívül izgatott, hogy milyen lesz a végeredmény, mert a fekete-fehérnek van egy olyan mélysége, amit imádok. Nagyon boldog voltam, hogy a stúdió is elfogadta ezt az ötletet. Ha ragaszkodtak volna a színes verzióhoz, akkor el sem készítettem volna a filmet. 
 
Fekete-fehér vagy színes álmai vannak? 
Voltak már fekete-fehér és színes álmaim is. Imádom a fekete-fehéret, mindig is imádtam, de nem minden munkához használható, viszont ha kivonod valamiből a színeket, akkor elkezdesz jobban odafigyelni az olyan dolgokra, mint a szerkezet vagy a karakterek. Ez egy nagyon érdekes folyamat. 
 
Frankenweenie főhajtás gyerekkorunk fekete-fehér szörnyfilmjei előtt. Kisgyerekként félt, amikor ezeket a filmeket nézte? 
A való élet jobban megijesztett, mint ezek a filmek. Nem volt semmi gond, ha egy szörnyfilmet néztem, de majd betojtam, ha egy rokonunk jött át látogatóba. Sosem féltem igazán a szörnyfilmektől, mert mindig úgy éreztem, hogy maguk a szörnyek a legérzelmesebb karakterek az adott filmben – legalábbis azokban a régi filmekben ez így volt. Azt hiszem, manapság ez már kicsit másképp megy. 
 
Nem tartott attól, hogy a Disneynek túl sötét és ijesztő lesz a zombikutya története? 
Nem. Számomra ez mindig is olyan volt, mint egy klasszikus Disney-film. Az olyan mozik, mint a Bambi vagy Az oroszlánkirály nagyon is hasonló érzelmi kérdésekkel foglalkoztak. A Disney-filmekben is mindig ott volt egyfajta sötétség vagy veszélyérzet, és ha ez nem lett volna ott, talán nem is hatottak volna ránk úgy. A Frankenweenie happy enddel ér véget, szóval nem éreztem úgy, mintha túlléptem volna valamilyen határt. 
 
Annyiféle különböző filmen dolgozott már. Hogyan érez, ha valaki megszólítja és elmondja, hogy mennyire azonosulni tud valamelyik, ön által alkotott, emlékezetes karakterrel? 
Jó dolog, ha egy filmmel pénzt kereshetünk, de a legjobb dolog az, ha valaki odajön hozzád, és elmondja, hogy milyen személyes érzelmi kapcsolat fűzi egy karakteredhez. Ez nagyon-nagyon jól tud esni. Nekem ez többet jelent, mint bármi más, mert pontosan ezért készítek filmeket. 
Vízer/Pro Video
2013.04.29
|


Film premierek

Prédák

amerikai horror, 92 perc, 2019

Pavarotti

amerikai-angol dokumentumfilm, 114 perc, 2019

Mű szerző nélkül

német-olasz történelmi dráma, 189 perc, 2018

Gemini Man

amerikai-kínai akciófilm, 117 perc, 2019

FOMO - Megosztod és uralkodsz

magyar filmdráma, 90 perc, 2019

A művészet templomai: Prado - Csodák gyűjteménye

olasz-spanyol dokumentumfilm, 92 perc, 2019
Játék
Tíz éve született a zenekar a Magyar Színház büféjében és szilveszterkor léptek fel együtt először „jelmeztelenül”.
Filmek a TV-ben
18:40
Mad Max - A harag útja
amerikai akciófilm, 2015
18:55
Focus - A látszat csal
amerikai akcióvígjáték, 2015
18:55
Teheráni tabuk
námet-osztrák animációs film, 2017
18:55
19:05
Az a bizonyos első év
angol romantikus vígjáték, 2013
METU - ma este őszi animációs válogatás a Puskin moziban. A belépés ingyenes! #moziajanlo #programajanlo #animacio #metuanimacio
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.