Csányi Sándor-interjú

Volt már BKV-ellenőr, vízilabdázó, társkereső ügynökség feje és rádiós műsorvezető - legalábbis, ami a filmszerepeit illeti. Színházi színészként az élete még ennél is izgalmasabb: főiskolásként játszott a Schilling Árpád vezette alternatív társulatban, a Krétakörben, majd a Radnóti Színházhoz szerződött, jelenleg pedig a Thália művészeti vezetője.
A főiskolai évek alatt a Krétakörben játszottál, számodra mi volt benne izgalmas? 
 
Süsü (Schilling Árpád - a szerk.) és maga a társulat. Mikor elsősként odakerültem, Süsü elkezdett nekünk arról beszélni, hogy mi vagyunk a nagy generáció, mi csináljuk a nagy előadásokat, mi leszünk azok, akikről évek múlva majd beszélni fognak. Szerintem ez egy normális hozzáállás, hiszen főiskolásként az embernek az a dolga, hogy elhiggye és bízzon benne, hogy bármit elérhet, hogy megválthatja a világot. A Baal című előadás például vizsgának indult, majd játszottuk Zsámbékon, és bekerültünk vele a Kamrába. A következő kép az, hogy megyünk Strasbourgba, az Európai Színházi Unió Fesztiváljára. Őrületesen jó időszak volt: még kezdő vagy, de már a legnagyobbak között játszhatsz. Mindezt nulla forintból, a főiskola Várkonyi termében csináltuk meg. Szerintem ez a legnagyobb csodája a színháznak: a semmiből is lehet valami értékeset létrehozni. 
 
Később mégis megváltál a Krétakörtől, és a Radnóti Színházhoz szerződtél. 
 
Rájöttem, hogy bár nagyon szeretnék forradalmár lenni, a lelkem mélyén sokkal inkább kispolgár vagyok. Őrületesen elkezdett érdekelni az autómosás, a vasárnapi ebéd, hogy legyen egy teljesen normális családi életem, ami azonban ütötte a Krétakört: nemcsak az időbeosztás miatt, hanem mert ez csak úgy tudott működni, ha mindened odaadtad, ha csak azzal foglalkoztál. Tudtam, nekem nem ez a dolgom az életben, és inkább a Radnótiban van a helyem, annak ellenére, hogy azt gondoltam, a Krétakör-féle színházcsinálás sokkal jobb és igazabb, mint a Radnóti-féle. Nehéz volt ezt megélni, de ma nagyon boldogtalan lennék, ha ott maradok, és elhitetem magammal, hogy forradalmár vagyok. Ha az ember forradalmár, akkor ne alkudjon meg, ha pedig kispolgár, akkor ne menjen forradalmárnak. A fontos az, hogy mindenki megtalálja azt, amiben normálisan tud működni. 
 
Kilenc év után otthagytad a Radnótit és új kihívást kerestél: jelenleg a Thália Színház művészeti vezetőjeként dolgozol. 
 
Tízévente váltani egy színésznek szerintem kötelező. Életem végéig el lettem volna a Radnótiban, azonban amennyire ismersz egy helyet és az ottani embereket, annyira ismerős vagy te is a kollégáid és a nézők számára - egy idő után óhatatlanul beindul az üzemszerű működés. Átmenni egyik kőszínházból a másikba, az utca egyik oldaláról a másikra nem tűnik olyan nagy váltásnak, mégis - az, hogy meg kell találnod a helyed egy új mikroközösségben, hogy megannyi apró csatát kell vívnod - frissen tudja tartani az embert. 
 
A Thália befogadó színházként működik, hogyan lehetséges az egységes arculat létrehozása? 
 
Egy egységes arculat létrejöttéhez legalább két-három év szükséges. Gyakorlatilag ez még nem az én évadom, a következő fog az én válogatásom és döntésem alapján formálódni. Lehet, hogy sok hibát vétek majd, de remélhetőleg akkor már a Thália új arculatáról is beszélgethetünk. 
 
A Krétakör több előadást is játszott régen a Tháliában. A Független Thália Projektnek köszönhetően pedig ma is lépnek fel függetlenek. 
 
Ez egy nagyon jó kezdeményezés, amit még Litkai Gergely indított el az előző évadban. Sokféle független előadást láthat a Thália közönsége, ami egyrészt jó, másrészt azonban kellene egy rendszer, ami mentén zajlana a válogatás. Szeretném, ha ebben a sokféleségben is találnánk egy egységes arculatot. 
 
Mit ajánlanál az FTP előadásai közül? 
 
Nagyon szerettem például Vékes Csaba Áldja meg az Isten, Mr. Vonnegut című rendezését és a Gólem Színház Mamelosn című előadását, mely egy család nőtagjainak három generációját mutatja be. 
 
Milyen premierek várhatóak az évad második felében? 
 
Volt egy fiatal rendezői pályázat, melyen Radnai Márk és Vékes Csaba nyert. Illetve a Titánium győztese, az Isteni műszak direktora, Bodzsár Márk is nálunk fog rendezni. Az biztos, hogy izgalmas produkciók várhatóak. 
 
Antal Klaudia
2014.01.20
|


Hübner Aranka: Lágy geometria.
Budapest, acb Kortárs Művészeti Galéria, szeptember 20. - október 24.

Kondor Attila - Szabadságtapasztalat.
Budapest, Műcsarnok, szeptember 18. - november 17.

Rákóczy Gizella: Labirintus 24N.
Budapest, Vintage Galéria, szeptember 17. - október 25.

Játék
Cinke igazán jó gyerek: nem zavarja a szüleit, akik nagyon elfoglaltak, és mindent megadnak neki ...
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.