Bringázás haladóknak

Aki eléggé megszerette a kerékpározást, könnyen eljuthat arra a pontra, hogy egy-egy családi túra letekerése után keletkező hiányérzetén csak az segít, ha egyedül vagy a haverokkal nagyobb sebességre kapcsolhat. Mit tegyen, aki magasabb szintre vágyik?
Ha már át szeretnénk lépni a szabadidős kerékpározás keretein, de még nem szántuk el magunkat, hogy amatőr versenyeken induljunk, érdemes magunk köré gyűjteni néhány szintén elhivatott bringást, hogy együtt tapossuk a pedált. Akik a munkába is kerékpárral járnak, szinte észrevétlenül csapódnak egymáshoz. Ideális esetben a reggeli közös bringázás munka után vagy hétvégén is folytatódhat.

Ha sportteljesítményként kezeljük ezeket az alkalmakat, a privát csoportunkban biztosan lesz valaki, aki felveti az egészségesebb étkezés és a rendszeres folyadékbevitel fontosságát, a rutinosabb bicajosoktól pedig elleshetjük az apró trükköket. „Mindig hallgassunk a tapasztalt kerékpáros társakra, tőlük rengeteg hasznos információt szerezhetünk, hogy ne csupán fizikai megterhelés, hanem valódi, élményt adó elfoglaltság legyen a kerékpározás. Nem utolsó szempont, hogy az így összeverődött csoportokból nagyon sok megbízható barátság is születik” – mondja Juhász Gyula, a VelenceBike Kerékpáros Kompetencia Központ vezetője.

A szakember szerint, ha nagyjából azonos képességű és fizikai állapotú társakkal kerekezünk, közösen gyorsabban fejlődhetünk. Ilyenkor senki nem érzi úgy, hogy a többiek kedvéért vissza kellene fognia magát, és senki sem érzi teljesíthetetlennek a kitűzött célokat. „Fontos persze, hogy valaki azért vezesse a csoportot, aki tempót diktál, aki irányt mutat. A nyeregben ülve a tapasztalaté az elsőbbség. Ott nem számít, hogy civilben ki mit dolgozik, milyen vezető szerepet tölt be a saját munkahelyén, ha van nála rutinosabb kerékpáros, mindig rá hallgasson!”

Akárcsak a túrázásnál, itt is fontos, hogy apró lépésenként feszegessük határainkat, fokozatosan tűzzünk magunk, illetve a csoportunk elé nagyobb célokat. Edzés közben törekedjünk a változatosságra. Válasszunk mindig más útvonalat, hogy a tekerés ne váljon unalmassá. Persze időnként térjünk vissza egy-egy útszakaszra, így lemérhetjük, mennyit fejlődtünk.

Ezen a ponton érdemes beszerezni egy valódi versenykerékpárt. Kellemes meglepetés ér bennünket, hogy mennyivel élvezetesebb a biciklizés, ha az alattunk dolgozó technika is partner a nagyobb sebesség elérésében. A versenybringához ne felejtsünk el megfelelő ruházatot vásárolni, mert egy kényelmetlen öltözék akár csökkentheti is a teljesítményünket.

Ilyenkor szokás megvenni az első SPD vagy más néven patentpedált a hozzá passzoló cipővel. A speciális kombináció nagyszerű tekerési élményt ad, de mint minden újdonságot, ezt is tanulni kell. Megoszlanak a vélemények, hogy városi körülmények között érdemes, szabad-e bepattintós pedált használni, országúti kerekezésnél biztosan fokozza a teljesítményünket. „A vásárlásnál mindenképpen kérjük szakértő segítségét. A pedálok kiválasztásánál figyelnünk kell, hogy testalkatunknak, kerékpáros tudásunknak, a felhasználás jellegének megfelelő darabot válasszunk, különben nem tapasztalhatjuk meg ezeknek a fontos kiegészítőknek a kedvező hatását” – tanácsolja Juhász Gyula.

A patentos cipőbe már kifejezetten kerékpározáshoz fejlesztett zoknit húzzunk! A nadrág és a mez megtalálásakor a kényelem és a tartósság legyen a két legfontosabb szempont, kesztyűt pedig többszöri próba után vásároljunk. Védőszemüvegből érdemes cserélhető lencséjűt választani, így az aktuális fényviszonyokhoz igazíthatjuk szemünk védelmét, ráadásul megóvhatjuk szemünket a huzat okozta kötőhártya-gyulladástól.

Sehova ne induljunk el, ha nincs fejvédőnk. A megfelelő méretű és jól beállított sisak nem csupán kényelmes, de egy esetleges baleset alkalmával valóban életet menthet. Szánjunk időt az egyes típusok felpróbálására! Egy kerékpáros szaküzletben biztosan találunk tökéletes fejvédőt. A laza pánt nem biztonságos, a szoros pedig nem kényelmes. Jól jöhet ilyenkor egy kívülálló segítsége a pontos beállításhoz. És ha már mindent beszereztünk, nincs más dolgunk, mint nyeregbe pattanni és tekerni!
2014.08.25

Játék
Egy kíméletlen drogháborúban nincsenek szabályok... Miután a mexikói kartellek terjeszkedése egyre nagyobb méreteket ölt az Egyesült Államok területén, Matt Graver (Josh Brolin) különleges ügynök újabb véres küldetésre indul.
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.