Bringázz esőben is szárazon!

Az utolsó dolgok egyike, amit bringázás közben kívánunk magunknak, az egy kiadós eső. Ha azonban felkészültünk, ez sem érhet teljesen váratlanul.
Az időjárás előrejelzéseket mindig érdemes figyelni, ha viszont kerékpárra szállunk, sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat, ha nem ér teljesen váratlanul egy zivatar vagy felhőszakadás. Másképp kell viselkednünk és öltözködnünk a megváltozott körülmények között, de a bringánkat is érdemes felkészíteni. Bár a KRESZ nem sorolja a kötelező felszerelések közé, esőben elengedhetetlen a sárvédő. Ha előrelátóak voltunk, városi tekeréshez eleve olyan bringát választottunk, amelyiken már van két megfelelő hosszúságú sárvédő.  

„Sokan nem szeretik „elcsúfítani” a kerékpárjukat állandó sárvédővel. Számukra léteznek már egy-két mozdulattal az első villára, illetve a nyeregcsőre felpattintható sárvédő-változatok. Ezek nem mindig szépek, de roppant praktikusak, ha esőben kerekezünk” – mondja Juhász Gyula, a VelenceBike Kerékpáros Kompetencia Központ vezetője. A szakember szerint a kerékpár esőfelkészítésében ennél sokkal többet nem is tehetünk, magunknak viszont választhatunk jó esőruházatot. 

Ruházzuk fel magunkat! 

„Nagyon nagy a választék szél- és esőálló ruházatból. A speciális kerékpáros nadrágok végig cipzárasak, így ki sem kell bújnunk a hétköznapi ruhánkból, ha fel akarjuk venni. A cipőnkre külön húzhatunk vízálló kamáslit. A választásnál a divatos megjelenésen túl arra kell figyelnünk, hogy a felsőnk mindig kapucnis legyen, a háta pedig hosszított, hogy tekerés közben is védje a derekunkat. Az ilyen felsőkön már bevarrt fényvisszaverő csíkokat is találunk, egyes extrém színű darabok pedig a lakott területen kívüli kerékpározáshoz előírt láthatóságot is biztosítják.” – emeli ki a praktikumot Juhász Gyula. 
Esőben megváltoznak a látási- és útviszonyok, ilyenkor nappal is kapcsoljunk világítást a kerékpáron! Csakúgy, mint az autósoknak, a bicikliseknek is fokozottan kell figyelniük az eső kezdetekor. Az útra/kerékpárútra került por az esővel keveredve kezdetben különösen csúszós, nyálkás réteget képezhet. Az útburkolati jeleket ilyenkor érdemes kikerülni, a felfestések a legcsúszósabb felületek. A sebesség megválasztásakor gondoljunk arra, hogy esőben akár a duplájára is nőhet a féktáv. Ilyenkor még fontosabb az a szabály, hogy fékezéskor egyszerre használjuk az első és a hátsó fékeket, így kerülhetjük el leginkább a megcsúszást.  


A mountain bike nem teremsport 

Aki sporteszközként tekint a kerékpárra, az átlagnál gyakrabban teker esőben. A különböző szakágak sajátosságainak megfelelően itt is speciális szél- és esőálló ruházatokat kínálnak a szaküzletek. Ezek a különleges anyagú öltözetek ráadásul a testünk melegétől sokkal gyorsabban száradnak, mint a hagyományos ruhák, így sportoláskor sem kell a megfázástól tartanunk. „Erdőben kerékpározva a fák kiálló gyökérzetére kell nagyon figyelni, lehetőleg ne párhuzamosan fussunk rá az ilyen felületekre” – figyelmeztet a szakember. Terepen, de városi kerekezésnél is fontos biztonsági eszköz a kerékpáros szemüveg, amelyik megvéd a szembe fröccsenő sártól, felverődő kődaraboktól. 
Csúszós úton különösen nagy szerep jut a kerékpár gumijának. Nem előnyös ilyenkor a városi bicikliken oly gyakori slickgumi, jó, ha van rajta némi vízelvezető mintázat. A mountain bike-osok saras területre keskenyebb gumit válasszanak, amin kevesebb, de durvább a mintázat!  


A pocsolya a fő ellenség
 

Akár városban, akár terepen kerékpározunk, igyekezzünk elkerülni a pocsolyákat, ugyanis soha nem tudhatjuk, mi van a vízfelszín alatt. Szerencsés esetben csak egy mélyedésbe, szerencsétlenebben akár egy kátyúba, vagy csatornanyílásra is futhatunk, ami már balesetveszélyes lehet. A hagyományos, kör alakú csatornafedelek fedele nem csúszik esőben sem, de a víznyelők rosszul elhelyezett rácsozatára rámenni kifejezetten veszélyes! 
2014.09.09
|


Játék
Rocklegendák a Klauzál Ház színpadán - a rock nagy urai ismét együtt!
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.