Műszaki elenőrzés

Az élvezetes bringázás alapja a jó műszaki állapotú kerékpár. Ahhoz, hogy megbízható állapotban legyen a biciklink, rendszeresen szervizeltetnünk kell. Rengeteget spórolhatunk ugyanakkor, ha az egyszerűbb karbantartási/ellenőrzési műveleteket mi magunk végezzük el.
Nem kell hozzá nagy szerszámpark, csak egy kis kézügyesség. Nézzünk néhány karbantartási ellenőrzést, amiknek akár még műkörömmel is neki lehet állni. 
 
Fékek 
 
A fékellenőrzést minden elindulás előtt érdemes elvégeznünk. Mivel az első és a hátsó féket egyszerre kell használnunk, fontos, hogy azonos erővel, azonos helyen fogjanak. A legjobb, ha a fékkar középállásánál van a fogáspont. Ha túl mélyen fog, az a fékpofák elkopását jelezheti. Ha viszont túl magasan fog a fékünk, nehezen adagolható a fékerő. „Kezdjük el tolni a kerékpárt! Ekkor nincs rajta súly, nem tudunk fejre állni. Először húzzuk be a bal fékkart. Ha jók a beállítások, a kar középállásánál kell állóra fékeződnie az első keréknek. Ugyanezt a tesztet elvégezzük a jobb fékkarral is, ami a hátsó féket működteti, majd egyszerre mindkét féket is leellenőrizzük” – mondja Juhász Gyula, a VelenceBike Kerékpáros Kompetencia Központ vezetője. 
 
Kormánycsapágy 
 
Behúzott első féknél megmozgatjuk a kormányt. Ha bármilyen kotyogást hallunk vagy érzünk, az a kormánycsapágy meghibásodását jelzi. Egy ilyen problémával sem közlekedni, sem várni nem szabad, irány azonnal egy szakszerviz! 
 
Kerékcsapágy 
 
Most nem húzzuk be a féket, csupán álló helyzetben jobbra-balra megmozgatjuk a kerékpárt. Ha kotyog a kerék, gond lehet a kerékcsapággyal, ami szintén szervizért kiállt. Ha mégis így használjuk a bringát, rövid időn belül a csapágy szétmarja a kerékagyat, ami sokkal nagyobb javítási költséget jelent.  
 
Pedálok, hajtókar 
 
Az ellenőrzés módszere azonos a kerékcsapágyéval, csak ezúttal a pedálokat és a hajtókart mozgatjuk. 
 
Lánc, lánckerék 
 
Ha menet közben, nagyobb terhelésnél ugrik a lánc, akkor valószínűleg gond van a hátsó fogas koszorúval. Szerencsétlen esetben egy ilyen megugráskor akár a lábunk is lecsúszhat a pedálról, ami komoly balesetveszélyt jelent. A láncot és a hátsó fogaskerekeket együtt szokás cserélni – ehhez viszont már szakember kell. 
 
Tipikus otthoni karbantartási feladat, hogy győződjünk meg a markolat stabilitásáról, rendszeresen olajozzuk be a láncot és ellenőrizzük a kerekek guminyomását. Az alacsony nyomás fokozza a defektkockázatot.  
 
Egy ilyen ellenőrzéssor elvégzése alig két percet vesz igénybe, mégis rengeteg pénzt spórolhatunk vele. Az időben felfedezett hibával a nagyobb, drágább alkatrészek cseréjét úszhatjuk meg, ráadásul egy tízperces munka szerelési költsége is kisebb.  
 
 
2014.10.27
|


Játék
One-woman show egy utolsó felvonásban William Luce művéből a GK Társulat és a Manna produkciójában.
Ma este az Akvárium klubban Adam Naas. Nézzétek csak, ő az új Lenny Kravitz. #adamnaas #koncertajanlo#programajanlo #akvariumklub
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.