„Képtelenség ábrázolni az ábrázolhatatlant” - Stanley Kubrick

Újra a magyar mozikba került a sci-fi műfaj legendás klasszikusa, a 2001 – Űrodüsszeia, melynek apropóján rendhagyó kivonatot közlünk a legendás direktor 1969-ben, Joseph Gelmisszel folytatott beszélgetéséből, amiben a rendező a film kulisszatitkairól mesél.
Jól érzem, hogy a 2001 szinte vallásos filmnek tűnik? Mi történt a Dr. Strangelove, a Spartacus és A dicsőség ösvényei kemény, cinikus rendezőjével? 
 
Az Isten-motívum már a kezdetektől központi eleme volt a filmnek. Ez egyszerűen elkerülhetetlen, ha az ember elfogadja, hogy az univerzumban vannak még más intelligens életformák is. Gondolj csak bele! Egy galaxisban több milliárd csillagot találunk, és magában az univerzumban több milliárd galaxis létezik. Minden csillag igazából egy nap, és minden nap körül több bolygó is kering. Gondolj bele abba, hogy az életre alkalmas bolygókon milyen életformák jöhettek létre, ha nekünk, embereknek az elmúlt hat évezredben – ami mérhetetlenül kis idő – sikerült megteremteni a civilizációnkat. Egyszerűen kell, hogy legyenek olyan civilizációk, akik az űrhajójukon képesek elérni a kozmosz legtávolabbi pontjait is, és ismerhetik a világegyetem minden titkát. Ha elfogadod egy olyan emberfeletti tudással rendelkező faj létezését, amelyik a galaxisokon keresztül telepatikusan tud kommunikálni egymással, és szabadon közlekedik az univerzumban, akkor közel kerülsz ahhoz a képhez, amit az emberek Istenről gondolnak. 
 
Bár a 2001 legfontosabb része az emberiség első találkozása ezzel az idegen létformával, őket egyszer sem láthatjuk, hiszen csak monolitokon keresztül kommunikálnak… 
 
Már a film készítésének legkorábbi stádiumánál sokat beszéltünk róla, hogyan jelenítsük meg az idegen életformát, de arra jutottunk, hogy a létezésük ténye önmagában annyira sokkoló, mintha megmutatnánk őket. Rájöttünk, hogy képtelenség ábrázolni az ábrázolhatatlant. Egyetlen dolgot tehet az ember, hogy megpróbálja művészi formában visszaadni a lényegüket. Így jutottunk el a fekete monolitig, ami már önmagában is egy jungi archetípus, és tökéletes példája a minimalista művészetnek. 
 
Ön szerint is a science fiction műfaj egyik legnagyobb problémája, hogy az idegenek mindig úgy néznek ki, mint a Creature from the Black Lagoon gumiszörnyetege? 
 
Igen, ez az egyik oka, hogy mi inkább eltekintettünk az ábrázolásuktól. Jelen állás szerint képtelenség megjeleníteni olyan lényeket, melyek nem humanoidok, vagy nem sorolhatók a szokásos bogárszemű szörnyeteg kliséjébe. 
 
A majomemberek maszkjai zseniálisak lettek. 
 
Bő egy évet töltöttünk azzal, hogy a maszkok valódinak tűnjenek, ne pedig úgy, mintha sima sminkes munkával raktuk volna fel a színészekre. Egy nagyon vékony és flexibilis műanyagfajtát használtunk. Volt két bébicsimpánzunk, de rajtuk kívül mindegyik majomembert táncosok és pantomimművészek alakították, ami lehetővé tette, hogy kicsit hitelesebb legyen a mozgásuk, mint ahogy azt a legtöbb filmben láthatjuk. 
 
Az a kislány, akivel Dr. Floyd a videofonon beszél, tényleg az ön lánya? 
 
Igen, ő a legkisebb lányom, Vivian. Hatéves volt akkor. Nem írtam ki a nevét a stáblistára. Remélhetőleg nem sértődik meg ezen, amikor majd kicsit idősebb lesz. 
 
 
2015.03.09
|


Film premierek

Dogman – Kutyák királya

francia-olasz krimi, 103 perc, 2018

Pusztító

amerikai krimi, 123 perc, 2018

Még egy nap élet

belga-lengyel-magyar-német-spanyol animációs film, 85 perc, 2018

Instant család

amerikai vígjáték, 90 perc, 2018

Bánom is én, ha elítél az utókor

román filmdráma, 140 perc, 2018
Játék
Egy szép történetet, ami arról szól, hogy teljesen mindegy, hány évesek vagyunk, milyen rondának vagy szerencsétlennek születtünk, hol élünk és mennyi pénzünk van, mindannyiunknak szüksége van valakire, aki megért minket és törődik velünk.
Filmek a TV-ben
H
21
K
22
Sze
23
18:15
Esküvő újratöltve
amerikai romantikus családi film, 2018
18:20
Ha fiú lennék
francia vígjáték, 2017 (feliratos)
18:20
Komputerkémek
amerikai krimi, 1992
18:40
Valami vadság
amerikai romantikus vígjáték, 1986
18:45
A mélybe
francia romantikus film, 2017
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.