„A cannes-i premiert végigröhögték a nézők” - Kristóf György

A Pesti Est exkluzív interjúja
Cannes-ban az Un Certain Regard szekcióban mutatkozott be Kristóf György Out című kelet-európai road movie-ja, aminek főhőse, Ágoston úgy dönt, hogy Szlovákiából Lettország felé veszi az irányt, hogy munkát vállaljon a tenger mellett egy hajógyárban. A film rendezőjével már Cannes után, idehaza beszélgettünk.

Csehországban tanult filmrendezést.

 

A következő filmje egy tánc/sci-fi/thriller lesz.

 

Az Out filmtervét Cannes L'Atelier nevű fórumán fejleszthette.

Az Out négy ország (Szlovákia, Magyarország, Csehország és Lettország) koprodukciója. Valójában milyen nemzetiségű filmnek számít? 
 
Fejlesztési és gyártási támogatást is Szlovákiában kaptam először, szóval hivatalosan szlovák filmnek számít. Viszont a stáblistán sokkal több magyar kreditet láthatsz, mint szlovákot, vagyis kreatív oldalon több magyar dolgozott benne.  
 
Miért egy felvidéki magyar karaktert tettél meg a történeted főhősének? 
 
Egyrészt én is az vagyok, Kassán születtem, másrészt az írótársaim, Horváth Eszter és Papp Gábor is magyarok.  
 
A filmben gazdagon használod a szláv nyelveket, amik egy idő után összefolynak, egyfajta nyelvi kakofóniát létrehozva… 
 
Egy természetes folyamat volt, hogy ez így alakult. Ahogy a főszereplő megy végig ezeken az országokon, kénytelen valahogy a helyiekkel kommunikálni, és mivel nem beszél angolul, a szlovák- és a régi orosztudásával kell kezdenie valamit, a mellékszereplők pedig mindig épp a helyi nyelven szólnak hozzá. Ez a nyelvi mix teljesen természetes.  
 
A főszereplőd, Terhes Sándor beszélt valamilyen szláv nyelven? 
 
Nem. Se szlovákul, se oroszul nem tudott, minden szöveget fonetikusan tanult meg egy nyelvtanár segítségével. Próbáltam neki azzal is segíteni, hogy minimalizáljam a szöveget ahol csak lehetett. Néha a kelleténél jobban izgult, de aztán mindig tök jól megoldotta. 
 
Több helyen abszurd vígjátékként hivatkoznak a filmedre. Te komédiaként tekintesz rá? 
 
Mindig nehéz helyzetben voltunk, amikor be kellett egy műfaji dobozba rakni. Eleinte egzisztenciális abszurd drámának hívták, de egy idő után mi már csak road movie-ként hivatkoztunk rá. A cannes-i premiert például végigröhögték a nézők, szóval ott van a komikum is benne. 
 
Hogyan választottad ki, hogy Terhes Sándor karaktere merre utazzon? 
 
Eléggé adta magát a dolog, mert amikor írtam a forgatókönyvet, akkor Rigában éltem. Úgy építettük fel a sztorit, hogy Szlovákia keleti részéről Lettországba jöjjön a főszereplő, és még onnan is tovább kelljen mennie Észtország felé.  
 
Bár több országot is érint, mégis kicsit olyan érzésem volt, mintha végig egy országban lenne. Ez szándékos volt? 
 
Vizualitásukban és kultúrájukban is nagyon mások ezek az országok, ugyanakkor mind a Szovjetunió része voltak, és a szocializmus nem múlt el rajtuk nyomtalanul. Célom volt, hogy a főhősöm úgy menjen el valahová, ahol még soha nem volt, hogy ugyanakkor mégis olyan helyre érkezzen, ami ismerős lehet neki.  
 
Általában mindenki nyugatra megy ki, Ágoston mégis keletre tart. Direkt csavartál ezen egyet? 
 
A kivándorlás nyugatra már annyira elkoptatott dolog, hogy én azt semmiképp nem akartam. Annyira izgatott Lettország világa, hogy mindenképp arrafelé szerettem volna leforgatni a filmet. 
 
Rengeteg fiatal vándorol ki és kezd új életet egy másik országban, te mégis egy idősebb emberről forgattál filmet. Miért? 
 
Ha egy húszas vagy harmincas éveiben lévő fiatal megy ki, annak jóval kisebb a tétje. Ha valaki nem sokkal a nyugdíj előtt veszíti el a munkáját, az már nagyobb dráma. Egy fiatal jóval rugalmasabb tud lenni, és ez az egész utazás sokkal súlytalanabb lett volna egy fiatalabb főszereplővel. 
Tulu
2017.06.12
|


Film premierek

Hóember

amerikai-angol-svéd krimi, 119 perc, 2017

My Little Pony: A film

amerikai-kanadai animációs film, 99 perc, 2017

HHhH – Himmler agyát Heydrichnek hívják

amerikai-angol-belga-francia háborús film, 120 perc, 2017

Happy End

francia-német-osztrák filmdráma, 107 perc, 2017
Játék
Gordon Zsigmond, a kiábrándult bűnügyi újságíró egy brutálisan meggyilkolt fiatal lány halála után nyomoz a ’30-as évek Budapestjén. A szálak több irányba vezetnek, és úgy tűnik, senkinek nem áll érdekében az, hogy kiderüljön az igazság.
Filmek a TV-ben
18:10
Mennyei csodák
amerikai filmdráma, 2016
18:25
Anomalisa
amerikai animációs film, 2015
18:35
Flúgos futam
amerikai-hongkongi akcióvígjáték, 1976
18:45
Veszélyes vizeken
amerikai akciófilm, 1994
18:50
Az igazság védője
amerikai akciófilm, 2014
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.