„A filmünk egy punk tündérmese” - John Cameron Mitchell

A Pesti Est exkluzív interjúja
Ma már nagyon kevés rendezőt nevezhetünk botrányfilmesnek, de az biztos, hogy a Shortbust és a Hedwig és a Mérges Csonkot jegyző John Cameron Mitchellre illik ez a kifejezés. A rendezővel legújabb munkája, az Így csajozz egy földönkívülivel kapcsán beszélgettünk telefonon a punkokról (akiket már két filmjében is középpontba állított) és a rendszerváltás körüli budapesti élményeiről.

55 éves.

 

A rendezés mellett színészként is dolgozik.

 

Színészként Golden Globe-ra jelölték a Hedwig és a Mérges Csonk-béli játékáért.

Édesapád katona, és úgy tudom, gyerekként sokat utaztatok a világban, ugyanis gyakran helyezték át külföldre különféle amerikai bázisokra. Európában futottál bele először a punk szcénába? 
 
Édesanyám skót, és a hetvenes évek elején sokáig éltünk Skóciában. Csakhogy akkoriban arrafelé nem a punk-, hanem a glamzene volt divatban, szóval rám az hatott igazán. David Bowie volt az istenem. Persze a punk a glamből született, de ez még nem jelenti azt, hogy automatikusan tetszett is volna. Eleinte kissé rémisztőnek találtam, annyira dühös volt a zene. Ez másfajta düh, mint ami a heavy metalban érezhető. Agresszív volt, és meg akarta dönteni a rendszert. A suliban a punkok mindig a kívülálló, balhés gyerekek voltak. Lehet, hogy a metálosok és a punkok is megütöttek, de a punkok még magukat is megütötték, olyan szintű agresszió tombolt bennük. 
 
Amikor az Így csajozz egy földönkívülivel-re készültél, mennyire ástad bele magad a punk szcénába? 
 
A film eredetileg nem a punk szcénára épült, ezt a réteget csak később adtuk hozzá. A producerem révén kerültem bele a projektbe, és én adtam az ötletet, hogy a sztori hátterét a brit punk szcéna szolgáltassa, ami nem túl gyakran jelenik meg a filmekben, és jó mókának tűnt ebbe az irányba menni. A korai punk Nagy Britanniában még nagyon összekapcsolódott például a képzőművészettel, sok queer vonása volt, és rengeteg másféle kívülálló tartozott alá, nem csak a dühös, fehér fiúk, ahogy az később a jellemzőjévé vált. Fontos jellemzője volt a divat is, de annak is egy kifejezetten otromba, nyers fajtája. A legtöbb munkásosztálybeli kölyök ezt tagadná, de volt benne valami nagyon meleg. Filmesként nekem a punk politikussága volt hasznomra. Egy tinikről szóló történetben jól jön, ha a szereplők megkérdőjelezik a hatalmat és az autoritást, ráadásul mindezt viccesen és okosan teszik, és hatalmas az igazságérzetük. 
 
Azért a punk később eléggé megváltozott… 
 
Az Egyesült Királyságban nagyon eltolódott a szélsőjobb irányába, és sokkal agresszívebbé vált. Ráadásul kirekesztő lett a többi kívülállóval szemben, ami kezdetben egyáltalán nem vallott a punkokra. Pedig az egész egy végtelenül tiszta eszméből indult, aminek a lényegi elemét adta, hogy mi, kívülállók tartsunk össze. Ebből lett egy mondhatni neonáci mozgalom. A világon minden mozgalom változik, ez a folyamatok természetes része, hiszen hat rájuk a társadalom, a politika, a nagyvállalatok és annyi minden más is, de az mégiscsak furcsa, ha valami pont az ellenkezőjévé válik. Persze ez is megtörténik, gondolj csak arra, hogy mi lett a rock and rollal Amerikában: kereszténnyé vált. Ez elég meredek, mert a rock and roll lényegéhez hozzátartozik a szabad szex, a kereszténység pedig a szex szabályozásáról és a rengeteg szexuális taburól szól, mégis ez történt. (nevet)  
 
Mennyire volt fontos számodra, hogy pontosan és hitelesen mutasd be ezt a közeget? 
 
Azért az Így csajozz egy földönkívülivel nem dokumentumfilm, szóval nem a korhűség volt az elsődleges célom. A filmünk egy punk tündérmese, ami azt mutatja be, mi történik akkor, ha egy szubkultúra összetalálkozik egy másik szubkultúrával, az idegen lényekével. Imádom, hogy a briteknek mindig annyira aktív volt az underground kultúrája, arrafelé mindig történt valami. Amúgy képzeld, életem legmeghatározóbb punk élménye épp Budapesten történt velem… 
 
Budapesten? Ezt mindenképp el kell mesélned! 
 
Még 1988 tavaszán jártam nálatok, akkor kezdődtek az első demonstrációk a szocialista rendszerrel szemben. Színészként szerepeltem egy Disney tévéfilmben, aminek az volt a címe, hogy A Friendship in Vienna (Sátánkeringő Bécsben - a. szerk.), és az Anschlussról szólt. Bécs mellett sok felvételt kellett készítenünk hozzá Budapesten is. Minden teli volt a tüntetések hírével, szóval ez nagyon izgalmas időszak volt nálatok. Budapesten járva egy punkkoncertre is elnéztem, ahol a Pere Ubu nevű banda volt a sztárfellépő, játszott egy World Domination nevű együttes is, de a legnagyobb hatást a The Ex nevű holland formáció gyakorolta rám, akik még ma is léteznek. A közönség a maga közép-európai szocializmusban élő módján kissé enervált volt, de ahogy ez a banda feljött a színpadra, hirtelen minden megváltozott. Elképesztően energikusak voltak, pillanatok alatt felrázták a tömeget, akik hihetetlen erővel kezdtek el pogózni, és akkoriban nálatok ez már az ellenállás egy formájának számított, egyfajta politikai kiállásnak. A nézőtéren állva úgy éreztem magam, mintha én is egy forradalom résztvevője lennék. Az emberek kétségbeesésükben ugyan egymásra ugrottak, de közben mégis vigyáztak egymásra, amiben volt számomra valami megható. Agresszívek voltak, mégis szerették egymást. Így, abban a pillanatban tudták megélni a szabadságukat. Ennél punkosabb pillanatot nem is kívánhattam volna az élettől. Annyira meghatódtam, hogy hullottak a könnyeim közben. Bizonyos szempontból a Budapesten szerzett élményeim nagy hatással voltak az első filmemre, a Hedwig és a Mérges Csonkra. 
Tulu
2018.05.07
|
(20 kép)


Film premierek

Milliárdos fiúk klubja

amerikai életrajzi dráma, 108 perc, 2018

McQueen

angol dokumentumfilm, 111 perc, 2018

Aquaman

amerikai-ausztrál fantasy, 143 perc, 2018

Álommeló

amerikai romantikus vígjáték, 103 perc, 2018

Pókember – Irány a Pókverzum

amerikai animációs film, 117 perc, 2018
Játék
Egészen új, egyszerre mikro- és makroszintre viszi a Marvel Moziverzumot A Hangya és a Darázs!
Filmek a TV-ben
H
10
K
11
Sze
12
Cs
13
18:10
18:15
Csocsó - sztori
argentín-spanyol-indiai-amerikai animációs film, 2013
18:20
Farkas
amerikai sci-fi akciófilm, 2013
18:30
Megint 17
amerikai romantikus vígjáték, 2009
18:30
Thelma
norvég horror, 2017
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.