Budapest Napja – november 17.

A főváros, ez a hatalmas, lélegző, kulturális és társadalmi olvasztótégely 145 éve éppen ezen a napon állt össze abban a formában, ahogy ma is kinéz. Legalábbis az alapjait tekintve, hiszen ekkortól kezdett egyre nagyobbá és színesebbé változni az elkövetkezendő évek, évtizedek során.
Az egyesülés 
 
1872-ben úgy ötvennégyezren lakták Budát és vagy kétszázezren Pestet, tehát mindkettő lényegesen kisebb volt, mint ma. De ekkor alapozták meg a fejlődés lehetőségét azzal, hogy az év december 22-én szentesített törvénycikkében az Országgyűlés elrendelte Buda és Pest szabad királyi városok, valamint Óbuda mezőváros és a Margit-sziget egyesítését. Csak hogy érezzük a súlyát ennek a komoly döntésnek: Debrecen 2018-as népessége körülbelül kétszázezer fő. Az akkori, újdonsült Budapest tehát metropolisznak számított, kulturális és szellemi központnak, miképp ma is ez a város országunk centruma – mindenféle szempontból. Az ötlet egyébként Széchenyi István fejéből pattant ki még az 1830-as években. Nem tévedett, az akciónak sok mindent köszönhet a város. 
 
Utak, hidak, pályaudvarok 
 
Az egységesítés nem két nap alatt valósult meg, eltartott majdnem egy évig, és 1873. november 17-én fejeződött be hivatalosan. Ekkor kezdte meg működését a Fővárosi Tanács. Hatalmas és viszonylag gyors változások mentek végbe a fúzió hatására. Ráth Károly lett Budapest első főpolgármestere, Kammermayer Károly pedig a polgármester. A harmadik fontos név báró Podmaniczky Frigyes, aki a Fővárosi Közmunkák Tanácsának vezetője lett, és 32 évet dolgozott ebben a pozícióban. Neki köszönhetjük a város igazán városiassá tételét: hidak, körutak, rakpartok kiépítését vezényelte le. Munkássága során szabályozták a Duna fővárosi szakaszát, közraktárakat, központi pályaudvart, vasúti hidat hoztak létre. Kiszélesítették, meghosszabbították és rendezték a pesti utcákat, elkezdték építeni a híresebb utakat, köztük az Andrássyt és a Nagykörutat, az urbanizáció ténylegesen dübörgött. Mindenhol építkeztek, de nem lett dugó. Illetve nem találtunk még róla hiteles beszámolót. 
 
Kötött pályákon 
 
A mai villamos őse 1887-ben gördült ki a remízből, és kis túlzással a 4-es 6-os vonalán zötyögött fel és alá, mely szerelvénnyel a modern nagyvárosok sorába emelkedett Budapest. De már korábban elindult a Várhegyre a Sikló (1870), kicsit később a Fogaskerekű (1874) a Szabadsághegyre. És már járt a HÉV Szentendrére, pedig még mindig a XIX. században vagyunk. A Kisföldalatti megépítése és üzembe helyezése koronázta meg ezt a gigantikus fejlődést igazán a millenniumi esztendőben, 1896-ban. Európa első metrójáról beszélünk!  
 
Épületek 
 
A nevezetes évforduló kapcsán kiállítást is rendezett Budapest a Városligetben, melynek keretében bemutatták többek között az ország kultúráját, iparát, mezőgazdaságát, városait. És ekkor épült meg az eklektikus stílusban készült, Steindl Imre által tervezett Országház, a Fellner és Helmer iroda által megálmodott Vígszínház épülete és a csodálatos, szecessziós stílusban tervezett Iparművészeti Múzeum is, melyet Lechner Ödön és Pártos Gyula tervei alapján emeltek.  
 
Hírek és kávéházak 
 
Kezdett más fordulatszámon pörögni az élet, mely nem csupán a közlekedés felgyorsulását jelentette, hanem a hírek közlésének módját és tempóját is. 1874-ben nyílt meg a Központi Távirda, a mai MTI elődje, 1879-ben pedig elkezdték kiépíteni a telefonhálózatot. Közben a Budapesti Hírlapnak újságpalotája lett a József körúton, mellyel párhuzamosan megnyitottak olyan híres kávéházak, mint a New York, a Japán vagy a Centrál, ahol költőink és íróink közül is többen sűrűn megfordultak. 
 
Nézzük hát kicsit más szemmel az utcákat, ahol mindennap járunk, már ha budapesti lakosok vagyunk! Rengeteg titkot és értéket rejtenek, melyekből egy kis utánajárással izgalmas történetek bontakozhatnak ki. 
Szálka Sarolta
2018.11.13
|
(9 kép)


Játék
Az ország egyik legismertebb MC-je bandájával és saját szerzeményeivel érkezik a Hajóra.
Mozik is vetítik a legújabb Mancs őrjárat epizódokat, irány a #matinévetítések! Még vakáció van! @bigbangmedia #mancsőrjárat #mancsőrjáratmoziban #pawpatrolincinemas
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.