„Sosem csináltunk igazán nagy költségvetésből filmet” - Berkes Júlia

A Pesti Est exkluzív interjúja
Berkes Júlia pár éve véghez vitte azt a csodát, hogy filmes viszonyokhoz képest aprópénzből hozta össze producerként Reisz Gábor első nagyjátékfilmjét, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlant. A páros a Rossz versekben is együtt maradt, ám ezúttal több pénzből dolgozhattak, de a régi lelkesedéssel.

35 éves.

 

2012 óta dolgozik hazánkban forgatott külföldi filmek line producereként.

 

Az első nagy produkciója egy szkeccsfilm volt, a Nekem Budapest.

Az első nagyjátékfilmedet, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlant Reisz Gáborral készítetted. Miért pont vele? És egyáltalán: a rendező választ producert, vagy a producer rendezőt? 
 
Gáborral a Filmművészeti Egyetem első évében találkoztam, ahová én gyártásszervező szakra jártam. Fogalmam nem volt, hogy mi legyek, nem úgy mentem oda, hogy majd producer lesz belőlem. Gáborral csináltunk együtt vagy féltucatnyi kisfilmet, és ő volt az első, akivel egy adott ponton túl már nem arról szólt a kapcsolatunk, hogy legyártottam a filmjét, hanem elkezdtünk a forgatókönyvről beszélgetni, bementem a vágószobába… A vele való kapcsolat során alakult át a szerepem producerré. Innentől kezdve gyakorlatilag egyértelmű, hogyha ő csinál valamit, akkor azt együtt csináljuk.  
 
Gábor filmjei bizonyos szempontból drága filmek, már olyan értelemben, hogy rengeteg helyszínt használ, rengeteg szereplőt mozgat, több évszakban játszódik a története, sokhelyszínes montázsjelenetek vannak benne, és nem igazán lehet őket pár hét alatt leforgatni. Ehhez képest a VAN még aprópénzből készült, és a Rossz versek se került többe egy átlagos magyar nagyjátékfilmnél. 
 
A Rossz versek már csak azért is volt nehéz film, mert több mint 120 helyszínen forgattuk. Előre meg kellett terveznünk, hogy a nagyobb jeleneteink mellett a montázsjeleneteinkhez is mindig vegyünk fel anyagot a helyszíneken, hogy később ne kelljen visszamennünk oda. Papíron a Rossz versek költségvetése nagyon jó, de ha megnézed, hogy egy átlagos magyar nagyjátékfilm 30-35 napig forog, a miénk meg 55-ig, akkor már nem olyan egyszerű a helyzet. Ráadásul volt a forgatásnak egy párizsi etapja is. Be kellett vetnünk néhány trükköt, hogy beleférjünk a büdzsénkbe, mert ha egy 60-70 fős stábot rángatunk mindenhová, akkor tényleg baromi drága lesz a forgatás. A jelen időben játszódó jeleneteket kisebb stábbal vettük fel: ezeken a napokon nem világítottunk például (két jelenetet leszámítva). A „Szia!” montázsfelvételeihez nem vittünk öt embernél többet. Ez lehetővé tette, hogy egy autónyi stábbal rohangáljunk körbe a városban. Fel kellett mérnünk, hogy melyik jelenet az, amit meg tudunk kicsiben csinálni, és melyik az, amit már nem. 
 
A VAN egy nagyon jó iskola volt ahhoz, hogyan kell kevés pénzből filmet készíteni? 
 
Az összes kisfilmünk jó iskola volt. Mi sosem csináltunk igazán nagy költségvetésből filmet. A VAN esetében összesen 3 millió forintot kaptunk diplomafilmre és Gábor kitalálta, hogy nagyjátékfilmet szeretne forgatni ebből. Tudtam, hogy kelleni fognak további források, és be kell vonni szponzorokat is, és tényleg mindent be kellett vetnünk: például a szüleim lakásában meg a barátainknál forgattunk, nem világítottunk, nem nagyon sminkeltünk… 
 
A Rossz versek Gábor számára egy nagyon személyes film. Ilyen esetben a producernek mennyire kell egyszerre pszichológusnak is lennie? 
 
Nyilván valamennyire kell, de ez is a szakma része. Amikor Gabi lett a főszereplője a filmnek, az nekem is több feladatot jelentett. Eleinte én voltam az egyetlen, aki ezt ellenezte, féltettem ettől Gábort. Tudtam, hogy eleve lesz egy feszített és bonyolult gyártási menetrendünk, és nem láttam, hogy ebbe hogyan fér bele még az is, hogy a forgatáson saját magát is rendezze. Azt gondoltam, hogy túl sok lesz. Végül abban maradtunk, hogy csinálunk egy csomó próbát, kipróbáljuk, hogyan működik együtt a többi szereplővel, és ha rendben van, és ő is szeretné, akkor megcsináljuk a főszereplésével a filmet.  
 
A párizsi forgatást a VAN portugáliai jeleneteihez hasonlóan gerillában oldottátok meg? 
 
Nem, annál sokkal nagyobb volt. A VAN esetében mindössze egy négyfős stábbal utaztunk ki. Ott volt Gábor, aki egyben operatőr is volt, a hangmérnök, a főszereplő és én. A Rossz verseknél már volt egy párizsi stábunk, voltak statisztáink, sőt még azt is el tudtuk intézni, hogy a kinti reptéren forgassunk. Ez utóbbi nem volt egyszerű, mert épp a legmagasabb fokú terrorkészültség volt a franciáknál, mi pedig egy olyan jelenetet akartunk felvenni, amiben valaki egy csomagot rejt el a reptéren és a rendőrök lezárják a területet. Szerencsére az Orly belement. 
 
Gábor filmjei sok szempontból nagyon magyarok, sok olyan utalással, ami valószínűleg csak nálunk érthető. Te producerként próbálod kicsit nemzetközibbé tenni a munkáit? 
 
Abban nem korlátozom Gábort, hogy mit szeretne elmesélni, csak felhívom rá a figyelmét, ha olyan jelenet van a forgatókönyvben, amit más országokban nem fognak érteni. Ilyen a Rossz versek Szomszédok jelenete, vagy a VAN-ban, amikor felszáll az ellenőr a buszra, és csak a válltáskáját látjuk, valamint a plüssjáték kulcstartót. Egy magyar néző maximum fél másodperc alatt összerakja, hogy ő egy ellenőr, a franciák azonban jelezték, hogy mutassuk tovább, mert ők nem értik. Ott úgy döntöttünk, hogy nem mutatjuk tovább, mert azzal a magyar nézők számára túl szájbarágóssá vált volna a jelenet.  
 
Dolgozol most valamilyen nagyjátékfilmen? 
 
Egy elsőfilmes projektet készítek elő Kis Hajnival, ami jövőre forog. Mostanság zárjuk le a forgatókönyvét, és javában zajlik a casting.  
 
 
Tulu
2018.12.17
|
(6 kép)


Film premierek

Elrabolt világ

amerikai sci-fi, 109 perc, 2019

Mi

amerikai horror, 116 perc, 2019

Életem értelmei

belga-francia filmdráma, 98 perc, 2018

Colette

amerikai-angol életrajzi dráma, 111 perc, 2018

Bazi nagy francia lagzik 2.

francia vígjáték, 99 perc, 2019

A világ gyengéd közönye

francia-kazahsztáni filmdráma, 100 perc, 2018
Játék
Mikor Gellert Grindelwald, a nagyhatalmú sötét varázsló megszökik a fogságból, Albus Dumbledore, a Roxfort professzora Göthe Salmander segítségét kéri a szökevény felkutatásában.
Filmek a TV-ben
H
18
K
19
Sze
20
Cs
21
P
22
Szo
23
18:15
Röplabdázó csodakutya
kanadai családi vígjáték, 2003
18:15
X-Men: Az eljövendő múlt napjai
angol-amerikai sci-fi akciófilm, 2014
18:20
18:25
A setét torony
amerikai fantáziawestern, 2017
18:30
Frida
norvég kalandfilm, 2002
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.