„El tudok képzelni egy olyan helyzetet, amiben úgy döntök, hogy elhagyom a családomat?”- Pálfi György

Az Est.hu exkluzív interjúja
Hardcore science fiction mozit készített a magyar film fenegyereke Stanislaw Lem írásából. Az Úr hangja egyáltalán nem könnyű néznivaló, de talán a film értelmezéséhez is segítséget nyújt a rendezővel készült beszélgetésünk.

44 éves.

 

Készített már szuperhősös mozit a Jött egy busz című szkeccsfilm részeként.

 

Első filmjével, a Hukklével Európai Filmdíjat kapott az év felfedezettjeként.

A legtöbb magyar rendező ismervén a hazai finanszírozási lehetőségeket eleve visszafogottabb filmötletekkel áll elő, te pedig egymás után rukkolsz elő olyan ambiciózus projektekkel, mint a Szőke Ciklon, a Toldi vagy most egy science fiction, Az Úr hangja 
 
Esküszöm, hogy most nagyon visszafogtam magam. Eredetileg egy olyan sci-fit szerettem volna csinálni, ami végig egy idegen bolygón meg egy űrhajóban játszódik, (nevet) viszont én is számon tartom, hogy erre itthon nincs lehetőség, ezért változtattam a terven. A film nagy részében az emberek mai ruhákban, mai hajjal, mai autókkal láthatók, hogy ilyesmikre ne kelljen túl sokat költeni, szóval szerény körülmények között forgattunk.  
 
Azért csak Amerikában játszódik a sztori. 
 
Igen, de ez mind a témából jön. Stanislaw Lemet régóta nagyon szeretem, és a Kiberiádán kívül bármit szívesen megcsináltam volna tőle, mert az annyira kötődik az írott formához, hogy a megfilmesítésére nem vállalkoznék. Lem életművéből a legszerényebb döntés Az Úr hangja volt, ami egy ’80-as években zajlott titkos kutatás története.  
 
Hogy tudtad belevinni a történetbe a magyar szálat? 
 
Lem regénye teljes egészében Amerikában játszódik. A könyv tulajdonképpen az apa régi története, és a kutatásban eltöltött ideje. A magyar szál akkor került bele, amikor elkezdtem a személyes kötődésemet keresni a sztoriban. Ekkor döntöttem el, hogy nem is a regényt adaptáljuk, hanem írunk neki egy folytatást egy személyes szál beemelésével. Ez lett a rég nem látott apja után kutató, és ezért Amerikába utazó magyar fiú szála. 
 
Az apakeresés élményéhez van személyes kötődésed? 
 
Kezdem azzal, hogy az én apám ott volt a premieren, számomra ő nem volt egy hiányzó univerzum, mint a filmbéli fiúnak, akit az apja kétéves korában elhagyott ezért a kutatásért. Ettől kezdve számára az apa egy olyan némaság, mint az űr, ami körülvesz minket. Nekem ebben nem volt részem hála a jó égnek. Sokkal erősebb érzelmi viszonyulást vált ki viszont belőlem az én apaságom, ami ezer és ezer kérdést generál bennem. Milyen szerepet játszom én a fiam életében? Milyen kapcsolatom van vele? El tudok képzelni egy olyan helyzetet, amiben úgy döntök, hogy elhagyom a családomat? Mi történne akkor a gyerekemmel, ha elhagynám? Ez a film az ebbéli aggályaim kibeszélése.  
 
A te ötleted volt egy Lem-adaptáció, vagy felkértek rá? 
 
A felkérés Magyarországon igen ritka, bár most már egyre gyakoribb, és engem is kértek már fel egy elkészült forgatókönyv mellé rendezőnek. A Filmalaphoz beadott hét pályázatom közül például kettő pont ilyen projekt. Az Úr hangja viszont teljesen saját ötlet volt, nagyjából egy időben adtam le a Szőke Ciklonnal és a Toldival a pályázatot. Ezekből a Szőke Ciklon lett volna a legdrágább, azt követte a Toldi és azt gondoltam, hogyha ezek a magas költségvetés miatt nem mennek át, akkor van egy olcsó sci-fim. Ahhoz képest, hogy Amerikában forgattuk, van benne űrhajó és rengeteg CGI-t használtunk, egyáltalán nem került sokba. A legdrágább rész érdekes módon a sok-sok archív felvétel volt. A költség egy része persze a valódi archív anyagok felkutatásából állt, a másik része pedig abból, hogy nem létező archív felvételeket készítsünk, ami igen komplex és költséges feladat, hiszen úgy kellett kinézniük, mintha valódiak lennének. Úgy kellett tennünk, mintha ez a kutatás valóban létezett volna. 
 
A hazai rendezők többsége eléggé berzenkedik attól, hogy nagyobb mennyiségben CGI-t használjon, te viszont már a Taxidermia idején is bátran használtál ilyen felvételeket. Honnan az ez irányú érdeklődés? 
 
Amikor gyerekkoromban felfedeztem a filmet, és rájöttem, hogy valamivel jobban konyítok hozzá, mint az osztálytársaim, egyből úgy kezdett érdekelni az egész, mint egy bűvészmutatvány. Lenyűgözött az illúzió, de annál is sokkal jobban érdekelt, hogy hogyan csinálták. Hol van elrejtve a nő abban a dobozban úgy, hogy ketté tudják vágni, mégis sértetlen marad? Az elején sokkal jobban érdekeltek az Így készült jellegű werkfilmek, mint maguk a filmek. Most is van egy csomó olyan horror- és akciófilm, amit amúgy nem szeretek, mégis marhára érdekel hogyan készítették el a trükkjeiket. Az egyetemen a doktori osztályomnak például a Halálos iramban 7.-et tanítottam, ami egy tudjuk milyen film, de a benne látható akciójelenetek mégis lenyűgözőek. Én erről az oldalról jövök. Az összes többi dolog, a színészvezetés, a forgatókönyvírás és a tartalom mind csak később kezdett érdekelni, és ezért is van az, hogy én nagy örömmel merem és tudom őket használni. 
 
Évek óta egészen minimális pénzekből filmezel. Most, hogy végre normális támogatást kaptál, hogyhogy újra egy hardcore művészfilmet csináltál, és nem valami közérthetőbb dolgot? 
 
A Filmalaphoz beadott pályázataim mindegyike közönségfilm. Ez az egy volt, ami kilógott a sorból, a Filmalap mégis ezt támogatta. Ők döntöttek úgy, hogy egy hardcore szerzői filmet akarnak látni tőlem. A döntés pillanatában tudhatták, hogy Magyarországon egy ilyen mozival nem lehet sok nézőt elérni.  
 
Alkalmasnak érzed magad arra, hogy egyszer majd egy produceri szemléletű filmet rendezz a széles publikumnak? 
 
Én csak erre érzem magam alkalmasnak. Ezt nem tudom elégszer elmondani. Tíz éve olyan forgatókönyveket írok, hogy ezt egyszer végre be tudjam bizonyítani.  
 
Tulu
2018.12.21
|
(12 kép)


Film premierek

Toy Story 4.

amerikai animációs film, 100 perc, 2019

Casanova - Az utolsó szerelem

francia történelmi dráma, 98 perc, 2019

Gyerekjáték

amerikai horror, 90 perc, 2019

Csekély esély

amerikai vígjáték, 125 perc, 2019
Játék
AZ A BAAAJ... …hogy Kiki nem szeret kirándulni. És hogy anya mindig sokat dolgozik. És hogy a nagyi háza teli van pókokkal. És még annyi minden más is!
Filmek a TV-ben
18:10
Casanova
amerikai kalandfilm, 2005
18:10
Afrika hív
német-osztrák romantikus film, 2011
18:15
Edie
angol film, 2017
18:25
Tini nindzsa teknőcök 2.: A trutymó titka
amerikai-hongkongi akcióvígjáték, 1991
18:30
Scooby-Doo és a Koboldkirály
amerikai animációs vígjáték, 2008
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.