Kedvenc helyek

Rage Against The Machine: Renegades

olvasói
10/10 (2)
(Epic/Sony)
Úgy látszik, nem tesz jót egy nemzedéki kulcszenekarnak, ha feldolgozáslemezre adja a fejét: a Guns N' Roses is a The Spaghetti Incident után indult széthullásnak, a Rage Against The Machine sorsa is a Renegades felvételei után vált kétségessé, mikor Zack de la Rocha énekes kilépett. A két eset nagy különbsége azonban az, hogy a Renegades igen jól sikerült lemez.


A harcos-balos Los Angeles-i zenekar ezen az albumon nagy zenei példaképei előtt tiszteleg, legyenek akár old skool rapperek (Afrika Bambaataa & The Soul Sonic Force, Eric B. & Rakim) vagy újabb keletű hiphopperek (Cypress Hill, EPMD), protest-dalszerzők (Bob Dylan, Bruce Springsteen), a hatvanas évek végének dühös rockerei (The Stooges, MC5, The Rolling Stones), a new wave (Devo) vagy a hardcore punk (Minor Threat) jeles képviselői, a lényegük azonban közös: a lázadás! A Rage Against The Machine-re igaz, hogy egész karrierjük során egyetlen zenei ötletet ragoztak, de azt legalább maximális hatásfokkal tették, saját hangot és saját arcot teremtettek (Zack dühödt fröcsögése, az autodidakta Tom Morello bizarr gitárhang-modulációi, zúzós-grooove-os ritmusszekció), és feldolgozásaikat is erre a saját arculatra formálták. Bő három éve a Springsteen-féle The Ghost Of Tom Joadból készített radikális átiratuk megmutatta ezirányú tehetségüket, és most egy egész album tanúskodik a kísérlet sikeréről, ami azért sem meglepő, mert a producer a szikár munkákat jegyző Rick Rubin volt (Beastie Boys, The Cult, Red Hot Chili Peppers, Johnny Cash stb), ő pedig ritkán nyúl mellé. A RATM az eredeti verziókhoz az Iggy Pop hajdani zenekarától, a Stoogestól származó Down On The Street esetében, illetve a Kick Out The Jams című MC5-klasszikus élő feldolgozásánál maradt leghűségesebb (ez a koncertfelvétel a lemez korlátozott példányszámú verziójának bónuszdalaként szerepel, a dalból készített stúdióverzió, ami az album első felén kapott helyet, belassultabb az eredetinél). A legpörgősebb, legőrjöngősebb a Minor Threat-átirat (In My Eyes), a hiphopszámokból készült feldolgozások sikerültek talán a leghatásosabbra (a válogatás címét is ihlető, kislemezdalnak kiválasztott Renegades Of Funk még hangmintát is tartalmaz az eredeti Afrika Bambaataa-számból!), de a legmeghökkentőbb a Beautiful World című Devo-dal, melyben nincs dob(!), Zack de la Rochát pedig énekelni(!) halljuk. A már említett bónuszszekció érdekessége, hogy tartalmaz egy közös koncertfelvételt a Cypress Hill rappereivel is (akiknek egyikét, az orrhangú B-Realt próbálják mostanában Morellóék befűzni Zack megüresedett helyére).

8/10
Déri Zsolt
2000.12.13
|


Játék
One-woman show egy utolsó felvonásban William Luce művéből a GK Társulat és a Manna produkciójában.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.