Mindhalálig zene

Megjelenés: 2002. június 4.

Az amerikai musicalszakma egyetlen alakjában sem találkozott össze olyan szerencsésen kiváló táncos, képzeletgazdag koreográfus és profi filmkészítő, mint a kerek 15 esztendeje elhunyt Bob Fosse-ben. Ha pedig a bámulatos kombinációhoz még extra adag önkifejezési vágy és művészi érzékenység is társul, az elegy egész Hollywoodban ritkaságszámba menő alkotóegyéniséget eredményez, akinek életművét csak utálni vagy imádni lehet - közönbösnek maradni iránta fizikai képtelenség.


Noha a közvélekedés a Kabarét tartja három filmmusicalje legjobbjának, mégis a Mindhalálig zene illik inkább a Fosse-túlélőkészletbe: nincs az a lakatlan sziget, amelyen ne tudná megidézni alkotója többszörös életnagyságú szellemét. Míg a Kabaré népes dekameron a dekandens berlini dzsesszkorszakról, a Jazz inkább villoni testamentum, egyszerre bohém, pofátlan és megindítóan őszinte vallomás: koreográfus-hőse, Joe Gideon precíz alteregó, a végzetes szívinfarktusig vezető mélyrepülésének története pedig Fosse önéletrajzának is tekinthető. Ebben a filmben minden a helyén van, az első táncmozdulattól az utolsó vágásig: Scheidernél tökéletesebb Bob Fosse-t elképzelni sem lehet, a remek színésznők egyenesen a való életből léptek át szerepükbe (a barátnőt játszó barátnő még meghallgatáson is részt vett!), a rendező pedig soha nem beszélte folyékonyabban az általa alig egy évtizeddel korábban megismert filmnyelvet.

A Mindhalálig zene a musicalek 8 és félje: egy pazar életpálya összegzése és az egész szakma keserű tablóképe egy keménykalap alatt. Fosse azonban nem éri be a helyi Fellini-imitátorok (ld. Woody Allen) óvatos öniróniájával, annál nagyobb formátumú személyiség és alkotó: nyílt önimádattal koreografál maga köré rajongó csodanőket, korlátolt és féltékeny kollégákat (köztük a De Palmától elcsent Lithgow-val). A finálé flitteres gyászszertartása pedig még a nem épp szerénységéről ismert Álomgyárban is példátlanul narcisztikus: Broadway-haláltánc és mennybemenetel egyszerre, konferansziéval, könnyes búcsúcsókokkal, majd a fényes alagút végén a hamvas Jessica Lange ölelésre tárt karjaival. Utóbbi erős érv az önpusztítás mellett, mégse csinálja senki utána a nagyképernyők előtt - elvégre Mr. Fosse jól képzett profi.

*****Extrák:

A csekély számú extrák lelkének egyértelműen Scheider tekinthető. Négy korabeli interjúrészletben beszél élményeiről, valamint egyedül próbál helyt állni az audiokommentárnak csak jóindulattal nevezhető bónuszverzión: információk és anekdoták mellett helyenként ihletett elemzési kísérleteknek is nekifut, de arra végig gondosan ügyel, hogy a zenés-táncos részeknél idejében elhallgasson. Emellett rövid ízelítő látható a nyitójelenetet beállító Fosséről - aki azonban akcióban kíváncsi a musicalzsenire, inkább kutassa fel az 1974-es Kis herceg-filmet és pörgessen a Kígyó a Fűben táncbetétig.

***

Hang: angol sztereó
Kép: 16:9/1,85:1, színes
Felirat: magyar + 12 nyelvAll That Jazz

1979 amerikai musical Hossz: 118 perc Forgalmazó: InterCom Rendező: Bob Fosse Szereplők: Roy Scheider, Jessica Lange, Ann Reiking, John Lithgow
vadalma
2002.06.05
|


Film premierek

Kópé

amerikai-kanadai animációs film, 87 perc, 2019

Downton Abbey

angol filmdráma, 122 perc, 2019

Curtiz - A magyar, aki felforgatta Hollywoodot

magyar életrajzi dráma, 98 perc, 2018

100 dolog

német vígjáték, 111 perc, 2018
Játék
A Bosszúállók-széria negyedik felvonása egy 22 filmből álló történetfolyam megismételhetetlen lezárása, egy monumentális utazás utolsó állomása.
Filmek a TV-ben
18:15
Puzzle
amerikai film, 2018
18:15
Rejtélyes házasság
amerikai thriller, 2018
18:45
A katasztrófaművész
amerikai életrajzi film, 2017
18:45
Pop, csajok satöbbi
amerikai vígjáték, 2000
18:50
Két kopper
amerikai akcióvígjáték, 2010
Szimpla Táncház, ma egész éjjel népzene! @szimplakert #tanchaz #nepzene #elozene
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.