Dr. Jekyll és Mr. Hyde, Ördög az emberben, Akit Paripának hívtak

Noha a Való Világ korában feltehetőleg senki sem a klasszikus horrorirodalomból értesül az emberi psziché ijesztő kétarcúságáról, R. L. Stevenson majd 120 éves kisregénye a becsvágyó kémiai kísérletei folytán saját ösztönénjévé alakuló, hipokrita doktorról nem csupán úttörő mivoltával érdemel ma is figyelmet.


Ha a valóságshow-k elborzasztó rémeit nem is, az első sorozatgyilkost például sokak szerint bizton neki köszönhetjük, pontosabban a regény 1888-as színpadi adaptációjának és a főhőst alakító megszállott amerikai színésznek, Richard Mansfieldnek, aki különös egybeesés folytán épp Hasfelmetsző Jack rémtettei idején turnézott darabjával Londonban (bővebben ld. az 1988-as Hasfelmetsző-tévéfilmet). Jack mellett a Mansfield-verziónak köszönhető a filmadaptációk többsége is, amelyek gyakorlatilag első lépéseitől kísérik a rémzsánert - a két legismertebb Dr. Jekyll és Mr. Hyde (1931, Rouben Mamoulian ill. 1941, Victor Fleming) a filmtörténet jelenlegi állása szerint már a 10-dik és 11-dik feldolgozást jelentették. Ez az átirat emelte be ugyanis a nőfigurát a történetbe, amely a Hasfelmetsző-eset hatására meg is kettőződött, így a jó doktor azóta egy finom arisztokrata-ara és egy odaadó prosti közt hányódva kénytelen szembenézni sötét oldalával. A feldolgozások színvonala leginkább pont azon mérhető le, mekkora hangsúlyt helyeznek a szerelmi háromszögből adódó melodramatikus vívódásra és mennyit szentelnek a borzalmaknak.Mamoulian örökbecsű remekműve nemcsak ebből a csatából került ki győztesen (Jekyll átalakulásának színszűrős trükkeffektjei máig lenyűgözőek), de szemben a Fleming-verzióval lélegzetvételnyi kitérőt sem enged a tragikus visszafejlődés-történetnek: úgy zuhanunk alá a kétségbesett Frederic March oldalán, akár bukott Jedi a liftaknában. Három nyomós érv azért mindenképp akad az 1941-es változat mellett: Spencer Tracy talán a legjobb Jekyll azon az igen tekintélyes listán, amely Jack Palance-től Michael Caine-en át egészen Csőrikéig terjed, Ingrid Bergmannál romlottabb és romlatlanabb kurvát a műfaj határain túl sem igen találni, a szürreális rémálom-szekvencia pedig, amelyben az előbbi ádázan ostorozza a ruhátlanul hintója elé fogott utóbbit még a hetvenes évek számos filmtanulságával hátunk mögött is feledhetetlen pillanat.

Célközönség: akik a Batman-filmeket is a dráma miatt nézik


Míg az ötvenes években megszülető liberális szellemű indiánwesternekben a számkivetett rézbőrűek a boszorkányüldözés áldozatait voltak hivatottak szimbolizálni, a szubzsáner húsz esztendő múltán támadt újhullámában sokkal inkább az ellenkultúra képviselőire ismerhetünk rá a tolldíszek és hajkoronák alatt. Az un. néprajzi indiánfilmek alapkövének számító Akit Paripának hívtak (Elliot Silvestri, 1970) a Swift-szatírák metódusát követve egy nyársatnyelt britet küld a sziúk 1820-as hippikommunájába, hogy aztán a fogságba esett főhős szemén keresztül láttassa be a romlatlan természetközeli életmód barbár szépségét. A tavaly elhunyt Richard Harris konzervatív lordja igáslóból törzsfőnökig küzdi fel magát, útba ejtve a kötelező klisék mindegyikét az álomszép indián hercegnő szerelmétől a fehér harcmodor hatékonyságának sorsdöntő szemléltetéséig, plusz a film hírhedt Napeskü-jelenetében vérbeli pszichedelikus megvilágosodásban részesül, néhány mellhúsába akasztott csontkampón lógva.Silvestri szakértők és helyi statiszták bevonásával (nagyrészt sziú nyelven forgatott!) műfaji revíziója nemcsak két folytatást és több önplágiumot nemzett (Ember a vadonban), de az olaszok áldokumentumfilm-hagyományával párosodva létrehozta az etnohorror csúcsteljesítményét jelentő kannibálfilmeket is (Mondo Cannibalo) - ez pedig nem szerény teljesítmény egy meghurcolt filmtől, amely mára ki sem látszik a Kis Nagy Ember és a Farkasokkal táncoló árnyékából.

Célközönség: Custer- és Ülő Bika-rajongók egyaránt
vadalma
2004.05.05
|


Film premierek

Prédák

amerikai horror, 92 perc, 2019

Pavarotti

amerikai-angol dokumentumfilm, 114 perc, 2019

Mű szerző nélkül

német-olasz történelmi dráma, 189 perc, 2018

Gemini Man

amerikai-kínai akciófilm, 117 perc, 2019

FOMO - Megosztod és uralkodsz

magyar filmdráma, 90 perc, 2019

A művészet templomai: Prado - Csodák gyűjteménye

olasz-spanyol dokumentumfilm, 92 perc, 2019
Játék
Tíz éve született a zenekar a Magyar Színház büféjében és szilveszterkor léptek fel együtt először „jelmeztelenül”.
Filmek a TV-ben
18:10
18:20
A férfi mögött
amerikai film, 2017
18:40
Tripla kilences
amerikai akciófilm, 2016
18:45
A rodeós
amerikai film, 2018
18:50
Farkangyal
amerikai vígjáték, 1991
A héten még látogatható a szürrealista kiállítás az MNG-ben. A szürrealista mozgalom Margitte-tól Dalíig. Válság és újjászületés 1929-ben. #salvadordali #renemagritte #szurrealista #szurreal #kiallitasajanlo #kulturalisajanlo
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.