Cleopatra Jones, Cleopatra Jones és az aranykaszinó, Van Helsing és a 7 aranyvámpír

Egyáltalán nem meglepő, hogy az első vérbeli női akcióhősök épp a fekete kisebbséget megcélzó blaxploitation-filmek termékeny fertőjéből kerültek ki a radikális hetvenes évek nyitányán - míg a tejfehér Modesty Blaise, Tiffany Jones a korabeli képregényadaptációkban James Bond vérszegény divatbaba-paródiái voltak, a fekete filmek gettókból szalajtott csodanői csáberejük és csavaros logikájuk mellett hatékonyan támaszkodtak karatetudásukra és bő fegyverarzenáljukra.


Ebben világban a retikülben többkilós Magnum lapul, a körmökön vastartalmú lakk ragyog, a hosszú lábak köríves fejrúgásra valók - ebben a világban a királynőt Pam Griernek hívják (Coffy, Foxy Brown), első udvarhölgye pedig a 188 centis Tamara Dobson, aki szerény életművében több férfisegget rúg szét, mint Charlie angyalkái teljes pályafutásuk alatt, a remake-eket is beleértve.

A Cleopatra Jones (1973, Jack Starett) és a Cleopatra Jones és az Aranykaszinó (1975, Chuck Bail) főhősnője titkos kormányügynök, aki elsősorban kábítószerügyekre specializálódott: az első filmben a Los Angeles-i drogszindikátust számolja fel, a másodikban pedig Hongkongba látogat a helyi heroincsempészek megregulázására.


Tematikailag a filmpárost számtalan közös jegy köti össze (látványos autós üldözés, fekete testvérek bajban, tutyimutyi fehér főnök), élen a főgonosz személyével, aki a földgolyó mindkét oldalán hiperagresszív, fehér és leszbikus öreglány, egyenesen a Poszeidon luxushajóról (előbb a hiperaktív Shelley Winters, majd a jéghideg Stella Stevens) - Cleo két kalandját mégis egy óceán választja el egymástól. Míg Starett szabályos nagyvárosi gettódrámát dúsít fel rövid, precíz akcióbetétekkel és elképesztően laza keménydumákkal, addig a két évvel később forgatott hongkongi koprodukció szívesebben mutatja, mint köríti az akciót - és ez nemcsak a bunyókra, de némiképp a leszbiszexre is érvényes.

Noha ideológiailag a Cleoptara Jones-filmek finoman szólva kifogásolhatók (ne feledjük, a blaxpoitation filmek nyolcvan százalékát a fekete öntudatra kevéssé fogékony fehér iparosok forgatták), aki nem feltétlenül programfilmet vagy erkölcsi mélységeket keres egy olyan filmben, ahol a hősnő pazar ruhatára afrikai diktátornejek gardróbját idézi, az remek retrohangulatra és más botrányos örömökre lelhet Ms. Cleo oldalán.

Célközönség: főként James Bond-bolond feministák, már amennyiben akadnak ilyenek


Cleopatra Jones, TNT Jackson, Kung Fu Kelly fekete hősnői/hősei mellett a hetvenes évek hongkongi aranybányája más nyugati filmikonokat is tárt karokkal fogadott: a filmmogul Shaw fivérek vendégszeretetének legszebb példáját a Van Helsing és a 7 aranyvámpír (Roy Ward Baker, 1974) jelenti, amelyben a brit horror fellegváraként ismert Hammer stúdió kedvelt Van Helsing doktora látogat Keletre, Peter Cushing örökzöld megformálásában.

Miként erre a honi cím is utal, az egyszerű történet A hét szamuráj alapsztoriját dúsítja fel az agg, ám acélos vámpírvadász (valamint fia és dúskeblű skandináv mecénása) figurájával. Kicsiny kínai falut rettegésben tart a kizsákmányoló vámpírok bandája, de hősünk oldalán feltűnik hét harcművész fivér (plusz egy harcművész nővér) és pár véres közjáték után leszámolnak az elnyomókkal - idős professzorunk pedig Hammer-pályafutása során utoljára átdöfi Drakula szívét, amelyet ezúttal egy kis növésű helyi mágus teste rejt. Az elmaradhatatlan gumidenevér-raj, a rendre kivillanó cicik és a leginkább kültelki nőimitátort idéző Gróf alapján a film joggal sorolható a vicces trash-mozik közé - a lényeget azonban ezúttal nem a szimpla exploitation-elemek, mint inkább a színvonalasan kivitelezett kung-fu összecsapások nyújtják.Noha a Hammer következő ázsiai állomását jelentő Kali-vámpírfilm már nem jutott el a szülőcsatornáig, a 7 aranyvámpír műfajhibridjének életképességét (sőt alapmű mivoltát) a nyomában elszaporodó jiangshi-filmek bizonyítják, melyekben kínai pattogó vámpírok villogtatják harctudásukat a színpompás keleti végeken.

Célközönség: Penge-rajongók egészséges humorérzékkel
vadalma
2004.10.14
|


Film premierek

Demóna: A sötétség úrnője

amerikai családi film, 118 perc, 2019

Demóna: A sötétség úrnője

amerikai családi film, 118 perc, 2019

Zombieland - A második lövés

amerikai horror-vígjáték, 99 perc, 2019

Álomnagyi

belga-francia vígjáték, 99 perc, 2019

A lelőhely

amerikai-kanadai sci-fi, 100 perc, 2018
Játék
Az Éles Gábor Triót a névadó 2009-ben hívta életre Móré Attilával, azzal a céllal, hogy egy sajátságos zenei nyelvet beszélő alkotói közösséget hozzon létre, mely 2010-ben Szkladányi András basszusgitárossal egészült ki.
Filmek a TV-ben
H
14
K
15
Sze
16
Cs
17
P
18
Szo
19
18:10
Starsky és Hutch
amerikai vígjáték, 2004
18:15
Vadon
amerikai film, 2018
18:15
Hazugságok világhálója
amerikai thriller, 2018
18:25
Mindhalálig zene
amerikai musical, 1979
18:25
Everest
amerikai-izlandi-angol filmdráma, 2015
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.