„A mese egy túlélési gyakorlat”
Terry Gilliam-interjú - 2. rész

Kattints a képekre!
Kattints a képekre!

- A Grimm legelső forgatókönyvét a főleg horrorokban utazó Ehren Kruger írta, aki A kör sorozat amerikai remake-jeit is jegyzi. Az ő verziójához képest mennyit változtattál?

- Ami tetszett az ő forgatókönyvében, az az alapötlet volt a két szélhámosról, akik egy elvarázsolt erdőbe jutnak. De megváltoztattuk a testvérek figuráját, mert azok eredetileg olyanok voltak, mintha mai hollywoodi amerikaiak kerültek volna vissza a XIX. századi Németországba - és ezt utáltam. Az egyik fivérből pragmatistát csináltunk, a másikból álmodozót, hogy ez több konfliktusra adjon lehetőséget...Az eredeti forgatókönyvben nem volt elég mesei elem sem. Jancsi és Juliska, illetve Piroska benne volt, de lényegében csak ennyi. Én rakosgattam bele folyamatosan a többit. Próbáltam még elvarázsoltabbá tenni a történetet. A végén afféle játékká változott számomra, hogy hány mesei utalást tudok elhelyezni. A nézők, főleg a gyerekek imádják ezt: (lelkesen mutogatni kezd) „Ó, igen! Ott egy! Ott egy másik!” Ez így számukra is játékká válik. Ez is volt a célom.

- A mesék célja, hogy felkészítsék a gyerekeket a való életre?


- Szerintem mindig is erre szolgáltak. Főleg a Grimm-mesék ilyenek, mert azok nagyon régiek. Nem Grimmék írták, ők csak leírták őket, már léteztek jóval előttük. Ezek a mesék már több száz éve itt vannak körülöttünk, komoly tanulságokkal bírnak a gyerekek számára: megmutatják azt, hogy körülöttünk a világ tele van veszélyekkel, de egyben azt is, hogy a világ tele van varázslatos, gyönyörű dolgokkal... Úgy érzem, a legtöbb mai történetnek nincs elég pszichológiai mélysége, és - ahogy sok dolognak a mai világban - csak az a céljuk, hogy megnyugtassák az embereket: „minden rendben van a világban, ez egy szép és boldog hely”. Nem, a világ nem egy szép és boldog hely! De attól még egy csodálatos hely. Mindig azt gondoltam, hogy a gyerekek számára a mese egy túlélési gyakorlat. Ha végigjutsz egy tündérmesén (hangosan fellélegzik), és úgy jössz ki belőle, hogy boldog a vége, akkor minden egyes ilyen alkalom edzi a képzeletedet és felkészít a valódi világra.


- Alig két hét különbséggel két világpremiered volt: a Grimm készítése közben forgattál egy másik játékfilmet is!

- A Grimm forgatásával tavaly júniusban eljutottunk egy pontra, ahol komoly nézeteltérésbe kerültem a producerekkel, és úgy gondoltam, ahelyett, hogy azon veszekednék, inkább belevágok a másik filmbe, amit már készen álltam megcsinálni. A Tideland költségvetését már a Grimm előtt megpróbáltuk előkeríteni, de akkor nem jártunk sikerrel. De tavaly hirtelen összejött hozzá a pénz, és rögtön kezdenünk is kellett volna az időjárás miatt. Szóval azt mondtam magamnak: hoppá, inkább megcsinálom ezt a másik filmet, és közben főjön a producerek feje amiatt, hogy mi legyen a Grimm-mel. Végül az történt, hogy az idei év elején, amikor már a Tidelandet vágtam, felhívtak, hogy befejezhetem a Grimmet - úgy, ahogy én akartam.

- Szóval győztél.

- Igen, győztem. Viszont emiatt egyszerre két filmet kellett vágnom, ami nagyon bizarr élmény volt (nevet).

- Nagy zenerajongó hírében állsz. Olvastam azt is, hogy a Tideland zenéjéhez eredetileg az angol gitáros-énekesnő, PJ Harvey közreműködését kérted. Nagy rajongója vagy?

- Igen, nagyon kedvelem a dolgait. Rávettem, hogy adjon néhány dalt, és igazán tetszettek is nekem, de végül úgy tűnt, mintha az éneke egy új, zavaró elemet tenne hozzá a film végéhez. A néző teljesen belemerül a filmbe, és akkor egyszer csak jön egy új hang a legvégén, a stáblista alatt... Nem működött olyan jól, mint eredetileg gondoltam. De nagyon jó dalok, tehát biztos felrakja őket majd a jövőben valamelyik albumára.

- PJ Harvey-n kívül miket hallgatsz mostanában?


- Amióta a Grimmen dolgoztam, és Prágában töltöttem az időmet, nagy megszállottja lettem a cigányzenéknek, a román, bolgár, cseh és magyar cigányzenéknek, olyan előadóknak, mint a Taraf de Haidouks, Boban Markovic, vagy Vera Bila. Nagyszerű zenék ezek, kezdem azt gondolni, hogy hozzájuk viszonyítva a nyugati popzene nagyon unalmas (nevet).

- Sok remek színésszel dolgoztál már. Maradt még olyan, akivel nagyon szeretnél forgatni, de még nem sikerült?

- Igen, például Morgan Freeman vagy Ed Harris. Ők nagyszerű emberek, akikkel szívesen dolgoznék.

- Régebben te magad is fel-felbukkantál nagyon kicsi szerepekben a saját filmjeidben. Hogyhogy a Grimmben nem?

- Az utolsó néhány filmem forgatása ilyen vagy olyan okokból nagyon nehézkes volt, és nem igazán volt időm ilyesmikre.

- Nem gondoltál rá, hogy egyszer egy fontosabb szerepet is magadra vállalj?

- Nem, mert nem vagyok jó színész. Arra jó vagyok, hogy egy-egy groteszk, karikatúraszerű figurát játsszak, de igazi színészi munkára nem vagyok alkalmas.

- Megvan már a következő filmed terve?

- Nincs.

- Semmi nem jár a fejedben?


- Nagyon is sok minden jár a fejemben, de egyelőre semmi szilárd nem körvonalazódott. Nem tudom, mit csináljak legközelebb.


- A Don Quijote filmtervedet, ami 2000-ben dugába dőlt, nem fogod egyszer mégis megcsinálni? Vagy megelégszel azzal a kiváló Lost In La Mancha dokumentumfilmmel, ami megörökítette a forgatás kudarcát?


- Nem, nem elégszem meg vele. De most épp egy nagyon hosszadalmas és bonyolult jogi procedúra zajlik a forgatókönyv körül. Három éve próbáljuk visszaszerezni a saját forgatókönyvünk jogait. Van némi remény rá, hogy esetleg - talán nem is olyan sokára - sikerül visszakapnunk. Ha sikerül, akkor az lesz a következő filmem.




interjúfotók: Váczi Kristóf

bevezető + interjú: Déri Zsolt 

 

(Külön köszönet Mittelholcz Dóra és Gaják Petra segítségéért.)

 

.

2005.11.08
|


Film premierek

Demóna: A sötétség úrnője

amerikai családi film, 118 perc, 2019

Zombieland - A második lövés

amerikai horror-vígjáték, 99 perc, 2019

Álomnagyi

belga-francia vígjáték, 99 perc, 2019

A lelőhely

amerikai-kanadai sci-fi, 100 perc, 2018
Játék
One-woman show egy utolsó felvonásban William Luce művéből a GK Társulat és a Manna produkciójában.
Filmek a TV-ben
18:10
Pomádé
amerikai zenés film, 1978
18:10
Dr. Hope: Egy asszony nem adja fel 2.
német életrajzi filmdráma, 2009
18:20
Millió dolláros bébi
amerikai filmdráma, 2004
18:40
Pokolfajzat
amerikai akciófilm, 2004
18:45
Cliffhanger - Függő játszma
amerikai akciófilm, 1993
Ma este az Akvárium klubban Adam Naas. Nézzétek csak, ő az új Lenny Kravitz. #adamnaas #koncertajanlo#programajanlo #akvariumklub
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.