Sin City - A bűn városa

Frank Miller éjsötét képregénysorozatának a szerző szigorú felügyeletével készült filmváltozatában a két képekkel mesélő műfaj hosszan tartó, kölcsönös udvarlás után végre frigyre lépett.


A Rodriguez-Miller rendezőpáros mintha sztoribordként használta volna a képregény lapjait, a digitálisan rajzolt hátterek előtt a képregény figuráihoz alakított színészek látványa egy az egyben adja vissza a képregény élményét. Ránézésre legalábbis. A bűn világában korrupt hatalmasságok ellen küzdő, vereségre ítélt figurák a noir-hagyomány nyúzott örökösei, a vásznon mégis mókásan dörmögő vagányokként jelennek meg. Mintha egyenesen Tarantino egyik filmjéből érkeztek volna, aki egy jelenet erejéig egyébként tényleg beszállt a produkcióba. A három teljes képregénysorozatot sűrítő film halmozza az eseményeket, így az eredetiben kimért, szófukar meseszövés kapkodós dumatengerré válik. Nincs idő elmélázni a látottakon, pedig éppen Millertől tudjuk, hogy a képregényben a kockák közti fehér szegélyen történik a lényeg. A Sin City képregénysorozatként azzal hat, hogy a műfaj eredendően stilizált, groteszk világát emberi drámák díszletéül használja, a rajzolt közeg kiemeli a tőle idegen, emberi vonásokat. A film azonban természeténél fogva a valóságot mímeli, a képregény figurái a moziban vicces karikatúráknak tűnnek, és Miller komor lírája elvész a szüntelen csihipuhiban. Azonban el kell ismerni, soha ilyen bátran nem közelített még film a képregény elbeszéléstechnikájához. Amíg a digitális animáció korábban képtelen fantáziavilágok megteremtésének praktikus eszköze volt csupán, most kizárólag művészi célokat szolgál, a teljesen hétköznapi helyszínekből fekete poklot varázsol. A kísérlet sikere vitatható, megkérdőjelezhetetlen viszont az alkotók bátor újító szándéka. Az ilyenre mondják: értékes kudarc. ****

Extrák:
A húszperces, magyar hangú werkfilm, a hasonló hosszúságú, szintén lefordított interjúk, valamint a második, rövidebb és feliratos werkfilm ugyanazokból a nyilatkozatokból áll össze, háromszor hallhatjuk, a stáb egyes tagjai miként bókolnak a stáb többi tagjának. Viszont az audiókommentár kimondottan érdekes. Rendhagyó módon magyar mozis újságírók és képregényes szakemberek beszélgetése kíséri a filmet, végig tartalmas és szórakoztató formában. A képregény kockáit a film megfelelő beállításaival párba állító galéria jól illusztrálja a filmváltozat hűségét az alapanyaghoz. És van még néhány magyar nyelvű tévéreklám meg egy előzetes. ***

Sin City (18)
2005 amerikai akciófilm Hossz: 119 perc
Forgalmazó: SPI
Rendezők: Frank Miller, Robert Rodriguez, Quentin Tarantino
Szereplők: Bruce Willis, Mickey Rourke, Clive Owen, Jessica Alba, Benicio Del Toro, Rosario Dawson, Elijah Wood, Brittany Murphy
Kép: 16:9/1,85:1, fekete-fehér és színes
Hang: magyar DD 5.1 és surround, angol DD 5.1
Felirat: magyar, angol
Extrák hangja: magyar
kovacsm
2005.11.23
|


Film premierek

A hőlégballon

német történelmi dráma, 120 perc, 2018

Anyák napja

francia vígdráma, 101 perc, 2018

Bosszúállók: Végjáték

amerikai akciófilm, 181 perc, 2019

Sarkvidék

izlandi kalandfilm, 98 perc, 2018
Játék
A Still Corners olyan mozis élményeket piszkál fel bennünk, mint amilyeneket Morricone filmkockái alatt élhetünk át.
Filmek a TV-ben
H
22
K
23
Sze
24
18:10
A szellemlovas
amerikai akciófilm , 2007
18:10
Az utazás vége
angol háborús film, 2017
18:15
Creed - Apolló fia
amerikai filmdráma, 2015
18:40
Halálos fegyver 4.
amerikai akcióvígjáték, 1998
18:50
Gripsholm
német-osztrák-svájci romantikus filmdráma, 2000 (feliratos)
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.