Tükörálarc

Miután a Sin City-mozifilm és az Akira-anime jóvoltából az utóbbi esztendőben a filmszínházakban és DVD-üzletekben is megismerkedhettünk a kortárs képregény két vezető alkotójával, épp ideje volt annak, hogy a brit Neil Gaiman-Dave McKean szuperpárosa is felbukkanjon a társmédiumban és megismertesse különleges művészi világát a képregények iránt kevésbé érdeklő nagyközönséggel is.
A Tükörálarc az író Gaiman (Amerikai istenek, Sandman) és az illusztrátor McKean (Batman: Arkham Asylum) első közös mozifilmje, amit közel húsz évnyi képregényes párkapcsolat előzött meg, olyan kevéssé ismert remekműveket eredményezve, mint a nyolcvanas évek talán legkülönlegesebb szuperhős-comicsának nevezhető Black Orchid vagy a gyermekkori traumák világát feltérképező Violent Cases/Mr. Punch páros.   
Gaiman ezúttal is a gyermeklélek mélyére kalauzol, azonban a japán Miyazaki nyomában (A vándorló palota) egy kamaszfruskát választ főhősül, újraértelmezve a projectet finanszírozó Jim Henson Company legnagyobb sikerfilmjét jelentő Fantasztikus labirintust: Helena, a 15 éves cirkuszoslány immár nem a Manókirály által elragadott kisöccse nyomában lép át egy fantáziávilágba, hanem halálos beteg édesanyjának álommásolataival kerül szembe egy félelmetes Csodaországban, amelyet saját rajzainak bizarr lakói népesítenek be. Míg a Labirintust annak idején mókás és hátborzongató muppetbábok népesítették be, a rendező McKean ezúttal a kortárs digitális animációt hívta segítségül, hogy megeleveníthesse elképesztő kreatúráit, akik nem is annyira szereplői, mint inkább szervező erői a filmnek: Gaiman története egymással épp csak érintkező epizódok láncolata, amelyekben Helena újabb és újabb fantasztikus találkozáson keresztül sodródik mind közelebb a végkifejlethez. 
 
A Tükörálarc igazi kuriózuma azonban nem posztmodern Alice-meséjében vagy lidércnyomásos álomnarratívájában keresendő, hanem abban a sajátos vizuális stílusban, ami McKean gyönyörű képregényoldalainak tökéletes filmes leképezését jelenti (miként ezt Frank Miller és a Sin Citypéldája is mutatta). Akár a Sky kapitány és a holnap világavagy a Halhatatlanok esetében, a CGI itt is önálló, koherens világot épít hősei köré, ám szemben Enki Bilal vagy Miller művészetével, McKean nem csupán kiemel pár látványvonást és arra redukálja az összképet - épp ellenkezőleg, újabb és újabb látványrétegekkel gazdagítja, mélyíti és teszi feledhetetlen élménnyé a képsorokat. A Tükörálarc mind történetét, mind képeit tekintve olyan, akár egy mesebeli szegény festő életműve, ami üres vászon hiányában az évek során egymásra festett képek színpompás kavalkádjaként ragyog a műterem sarkában. **** 
 
Extrák
Gaiman és McKean baráti eszmecseréje sok technikai kitérővel az audiokommentárban és egy interjúkból, forgatási beszámolókból, werkekből felfűzött egyórás összeállítás, amely stílusában is követi a filmet - sajnos ezek egyikét sem méltatták sem angol, sem magyar feliratra. Bezzeg a hang egyaránt 5.1 Digital Dolby, legyen az angol vagy magyar. **** 
 
MirrorMask, 2005 * 96 perc * Warner Home Video * (12) 
vadalma
2006.05.30
|


Film premierek

Fájdalom és dicsőség

spanyol filmdráma, 113 perc, 2019

Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány

amerikai thriller, 108 perc, 2019

Aladdin

amerikai kalandfilm, 128 perc, 2019

A gyermek

ír horror, 90 perc, 2019
Játék
Egy nap Maggie, a tinédzser megkéri Sue Annt, a magányos nőt, hogy vegyen neki és pár barátjának piát, és Sue Ann kapva kap az esélyen, hogy szert tegyen pár gyanútlan, ám nála fiatalabb barátra.
Filmek a TV-ben
H
20
K
21
Sze
22
18:15
Dirty Dancing 2. (Piszkos tánc 2.)
amerikai romantikus dráma, 2004
18:20
A csodálatos Pókember
amerikai akciófilm, 2012
18:50
Az olasz munka
angol krimivígjáték, 1969
18:50
Danny Collins
amerikai dráma, 2015
19:00
Árvaház
spanyol-mexikói horror, 2007
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.