Érdemes filmet forgatni Romániában - Vlad Ivanov

A bukaresti Nemzeti Színház művésze valószínűleg a világ legismertebb román színésze. Vlad Ivanov a 4 hónap, 3 hét, 2 nap férfi főszereplőjeként sok ezer nézőre hozta rá a frászt, és segítette a filmet Arany Pálmához, valamint az Európai Filmakadémia díjához. A civilben rendkívül barátságos színésszel semleges terepen, a 20. Helsinki Nemzetközi Filmfesztiválon beszélgettünk.
- A román film története praktikusan két szakaszra osztható: az Arany Pálma előtti és az Arany Pálma utáni időszakra. Mennyire érezhető a különbség? 
 
- Én nem érzem teljesen helytállónak ezt a felosztást, mert már az Arany Pálma elnyerése előtt készítettek nagyszerű filmeket azok a fiatalok, akiket manapság a román újhullám alkotóinak szokás nevezni. Ők is nyertek fontos díjakat, és ezzel tulajdonképpen előkészítették az utat számunkra, akik voltunk olyan szerencsések, hogy a 4 hónap, 3 hét, 2 nappal ilyen hatalmas sikert érjünk el. A cannes-i győzelemnek szerintem az az igazi üzenete, hogy az egyik fiatal román rendező mennyei magasságba került, és ezzel megmutatta, hogy érdemes dolgozni, érdemes filmet forgatni Romániában. 
 
- Ennek tükrében milyen otthon a filmes közhangulat? Mindenki mindenkinek segít, vagy mindenki mindenkivel rivalizál? 
 
- Itt valójában egy generációról van szó, olyan alkotókról, akik gyakran együtt dolgoznak, akik drukkolnak egymásnak, és örülnek egymás sikereinek. Reményeim szerint a sikerek csak szorosabbra fogják majd a kötelékeket. Ennek a generációnak most lehetősége van arra, hogy új irányba vigye a román filmet és színjátszást, bár arra kevés esélyt látok, hogy a gazdaságot is helyre tegyék (nevet)... 
 
- Ha már pénzről van szó, gondolja, hogy mostantól könnyebb lesz filmkészítésre támogatásokat szerezni Romániában? 
 
- Nemcsak művészek, de a legmagasabb tisztséget betöltő politikusok is a filmünk mellé álltak, és jelenlétükkel jelezték, hogy jobban kell támogatni ezt a műfajt, ezt a művészetet. Lehet, hogy hamarosan könnyebb lesz a filmesek dolga. 
 
- Nem lehet, hogy azért álltak a film mellé, hogy nekik is jusson a sikerből? Tudtommal a mi országainkban ez így működik. 
 
- Nem, ez egy őszinte reakció volt a részükről, de ne értsen félre, nem valami forradalmi hangulatról beszélek, hanem örömről és lelkesedésről. 
 
- A közönség is hasonlóan lelkes volt? 
 
- Az első héten több mint húszezren látták a filmet, ami nagyon jó eredménynek számít, ilyen jól hazai film még nem indult. Ráadásul olyan kisvárosokban is vetítették, ahol már nincsen mozi, mert egy mobil filmszínházzal jártuk az országot, nagyobb kultúrházakban vásznat feszítettünk ki, és levetítettük a filmet az embereknek. 
 
- Általában hogyan reagáltak? 
 
- Sajnos nagyon sok minden ismerős volt számukra, és akik akkoriban már felnőttek voltak, képesek voltak bizonyos részleteken nevetni is. A fiatalok pedig szerencsére nagyon érdeklődnek az akkori élet iránt, úgyhogy őket is megérintette a történet. 
 
- Nem voltak olyan kritikák, melyek szerint ez a film negatív képet mutat az országról, és inkább izgalmas történelmi filmekkel kellene pofozgatni Románia imázsát? 
 
- Egyáltalán nem. Ez a film ugyanis nem a kommunista Romániáról szól, Cristian (a rendező - a szerk.) például egyetlen „elvtárs” megszólítást sem hagyott a történetben, hogy ezzel is elemelje a történetet, egyetemessé tegye. Ez a film az élet nehézségeiről szól, a barátság erejéről, az érzelmekről, és történetesen ebben az országban, abban az időszakban játszódik. Azért nem ért minket hasonló kritika, mert valószínűleg mindenki megértette, hogy miről szól valójában. 
 
- Emlékszem, amikor mi először találkoztunk egy cannes-i hotel halljában, nem mertem kezet nyújtani, annyira féltem Öntől a film után. Gyakori ez a reakció nézők részéről? 
 
- (nevet)... az egyik vetítés után egy ismeretlen hölgy lépett hozzám, nagyon mosolygott, és azt mondta: „Utállak, utállak, utállak.” Egy nagy román filozófus hasonlóan fogalmazott: „Maga nagy színész, mert az első perctől az utolsóig utáltam.” 
 
- A bukaresti Nemzeti Színházban is gyakran játszik negatív karaktert? 
 
- Szerencsére nem vagyok beskatulyázva, mindenféle szerepet kapok, és igyekszem teljes színész lenni, mindent kipróbálni. Nézőként is azokat a színészeket kedvelem, akik mindig új arcot mutatnak, mint például Marlon Brando, Anthony Hopkins vagy Al Pacino
 
- Ön is a method acting elkötelezettje? 
 
- Szoktam hasonló gyakorlatokat végezni, de nem vagyok megszállott. Hogy számomra mi a színészet, azt egy rövid példával tudom illusztrálni: Nyikita Mihalkov nemrég mesterkurzust tartott román színészeknek. Azt kellett eljátszanunk, hogy nagyon melegünk van. Mindenki mindent bevetett, de ő bő fél óráig nem szólt semmit, csak amikor már mindenki kidőlt, és megszabadut a sallangoktól. Mert akkor már mind a lényegre koncentráltunk. 
 
 
 
csmozi
2008.01.17
|


Film premierek

Prédák

amerikai horror, 92 perc, 2019

Pavarotti

amerikai-angol dokumentumfilm, 114 perc, 2019

Mű szerző nélkül

német-olasz történelmi dráma, 189 perc, 2018

Gemini Man

amerikai-kínai akciófilm, 117 perc, 2019

FOMO - Megosztod és uralkodsz

magyar filmdráma, 90 perc, 2019

A művészet templomai: Prado - Csodák gyűjteménye

olasz-spanyol dokumentumfilm, 92 perc, 2019
Játék
Roger Waters nagy sikerű 2017-18-as US + THEM világturnéjának amszterdami állomásán rögzített koncertfilm a világpremierrel egy időben, 2019 októberében, limitált vetítéssorozatban érkezik a hazai filmszínházakba.
Filmek a TV-ben
18:10
18:20
A férfi mögött
amerikai film, 2017
18:40
Tripla kilences
amerikai akciófilm, 2016
18:45
A rodeós
amerikai film, 2018
18:50
Farkangyal
amerikai vígjáték, 1991
A héten még látogatható a szürrealista kiállítás az MNG-ben. A szürrealista mozgalom Margitte-tól Dalíig. Válság és újjászületés 1929-ben. #salvadordali #renemagritte #szurrealista #szurreal #kiallitasajanlo #kulturalisajanlo
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.