Peeping Tom – Kamerales

est.hu:
9/10
|
olvasói
9/10 (3)
A Hitchcock Psychójával azonos évben készült Peeping Tom a pszichothriller műfajának egyik kulcsdarabja, mely hosszú évek, sőt évtizedek után foglalhatta csak el jól megérdemelt helyét a filmvilágban, mivel – ahogy mondani szokás – jócskán megelőzte a korát.
A harmincas-negyvenes évek meghatározó brit filmese, Michael Powell – aki elsősorban olyan filmjeiről ismert, mint A bagdadi tolvaj, illetve a magyar származású Emeric Pressburgerrel közösen készített Vörös cipellők, Blimp ezredes élete és halála vagy a Fekete nárcisz – egyenesen sokkolta a kritikusokat 1960-as művével, a Peeping Tommal. 
 
A brit mozikban emiatt hozzáférhetetlenné tett alkotás több minden miatt is érdemes a thriller- és filmrajongó, illetve -néző figyelmére. Míg Hitchcock Psychójában csak egy-egy beállítás erejéig azonosulunk a pszichopata figurával, addig Powell remekművének egy sorozatgyilkos a főhőse, aki nemcsak sajnálatra méltó, de kifejezetten szimpatikus is, és a néző tökéletesen együttérez vele (minden bizonnyal ez verte ki a biztosítékot a korabeli kritikánál, hiszen a film nem tartalmaz kifejezetten véres jeleneteket). 
 
Az elmebeteg gyilkossal való nézői azonosulás legfőbb eszköze – amellett, hogy Karlheinz Böhm német színész rendkívül esendően és szeretetreméltóan formálja meg –, hogy gyakran kerülünk azonos, nézői pozícióba vele. Mark Lewis ugyanis hivatását tekintve maga is filmes: nappal egy filmstúdiónál segédoperatőr/fővilágosító, este erotikus fotókat készít, éjszaka pedig saját cinema verité dokumentumfilmjén dolgozik, melynek során kameraállványának pengeélesre fent végével nőket gyilkol, akiknek haláltusáját rögzíti is gyilkos gépével. 
 
Ezeket a furmányos gyilkosságokat nem egyszer Markkal együtt, az ő kameráján keresztül nézzük végig, majd a hőssel együtt vissza is nézzük magánvetítőjében. Ezzel az aktussal a filmkészítés (és a filmnézés is!) perverzióvá és gaztetté válik; Mark Lewis kamerája szó szerint öl: hősünk egyszerre kukkol és gyilkol, a gyilkosság tehát a nézés, a leskelődés, a voyeurizmus élményével kapcsolódik össze. Ez az önreflexió pedig annál inkább nyugtalanító, mivel – akár a mindennapokban – mi is ott vagyunk valamelyik oldalon: vagy mi nézünk, vagy minket néznek. 
 
S habár a Peeping Tom a filmezés eszközeit, a filmrendező által használt kellékeket ruházza fel félelemmel, főhőse, a kisgyermekként apja által terrorizált, szerelme kedvéért azonban kegyetlen, gyilkos énjével küzdő fiatalember mégis kedves a szívünknek. A filmvégi megoldás ráadásul olyan zseniális, hogy kár lenne elárulni annak, aki még nem látta, hiszen valódi katarzist hoz nemcsak Marknak, de nekünk, nézőknek is. Ennek köszönhetően a gyilkos filmes figurája megható lesz, a film maga pedig sokkal inkább megrázó és megindító, mint félelmetes. 9/10 
 
 
Kiadás: 
Magyar DD 5.1-es, angol sztereó hang, magyar felirat. Extraként igen kiadós és értékes anyag: az aprólékon (honlap- és DVD-ajánlók) kívül a film előzetese, képgaléria, három dokumentumfilm (19, 25, illetve 50 percesek, az utóbbi elsősorban a forgatókönyvet író, a II. világháborúban kódfejtőként tevékenykedő Leo Marksra koncentrál), a filmet Amerikában újrafelfedező és újrakiadó Martin Scorsese két-, vágója (és egyben Powell harmadik felesége), Thelma Schoonmaker tízperces összefoglalója a filmről és egyáltalán nem utolsósorban Laura Mulvey feminista filmteoretikus audiokommentárja, aki mindent elmond a Peeping Tomról, amit elmondani érdemes róla. Minden extrához (még az audiokommentárhoz is!) magyar felirat jár. 9/10 
 
Peeping Tom, 1960 * 101 perc * Caesar Film * (16) 
fürkész
2008.11.23
|


Film premierek

Prédák

amerikai horror, 92 perc, 2019

Pavarotti

amerikai-angol dokumentumfilm, 114 perc, 2019

Mű szerző nélkül

német-olasz történelmi dráma, 189 perc, 2018

Gemini Man

amerikai-kínai akciófilm, 117 perc, 2019

Gemini Man

amerikai-kínai akciófilm, 117 perc, 2019

FOMO - Megosztod és uralkodsz

magyar filmdráma, 90 perc, 2019

A művészet templomai: Prado - Csodák gyűjteménye

olasz-spanyol dokumentumfilm, 92 perc, 2019
Játék
Roger Waters nagy sikerű 2017-18-as US + THEM világturnéjának amszterdami állomásán rögzített koncertfilm a világpremierrel egy időben, 2019 októberében, limitált vetítéssorozatban érkezik a hazai filmszínházakba.
Filmek a TV-ben
18:10
18:20
A férfi mögött
amerikai film, 2017
18:40
Tripla kilences
amerikai akciófilm, 2016
18:45
A rodeós
amerikai film, 2018
18:50
Farkangyal
amerikai vígjáték, 1991
A héten még látogatható a szürrealista kiállítás az MNG-ben. A szürrealista mozgalom Margitte-tól Dalíig. Válság és újjászületés 1929-ben. #salvadordali #renemagritte #szurrealista #szurreal #kiallitasajanlo #kulturalisajanlo
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.