Macskadémon - Interjú Karafiáth Orsolyával

Ha feltűnően gyors hízásnak indulunk, ősz csomókban hull a hajunk és életünk egy pillanat alatt hátborzongató lidércnyomássá változik, okkal gyanakodhatunk macskadémon jelenlétére.
Karafiáth Orsolya és Bella Máté horror-vígmusicaljében minden szereplő egy felsőbb erőtől vezérelve öntudatlanul sodródik a vég felé, de a musicalek természetéből fakadóan a végére nagyjából minden a helyére kerül. Feltéve, hogy van humorérzékünk. Bemutató a Madách Színházban, február 18-án. 
 
- Mi a macskadémon legendája? 
 
- Akartam írni korábban egy gyerek-felnőtt horror mesét, és a tibeti mondavilágban kutakodva bukkantam rá a macskadémon alakjára. A legenda szerint akkor lehet gyanakodni a macskadémon jelenlétére, ha egy házban nagyon különös dolgok történnek, például hirtelen sokan lesznek betegek, vagy rejtélyes körülmények között eltűnnek egyesek, vagy csak simán minden ok nélkül nagyon rosszul mennek a dolgok. A macskadémon minden esetben férfi, kiszemelt áldozata pedig a ház úrnője, és addig nem nyugszik, míg meg nem hódítja őt. Szerelme kitartó és nem válogat az eszközökben, így előfordulhat, hogy más szereplőkkel együtt a ház ura is különös események áldozatává válik.  
 
- Hogyan jelenik meg a macskadémon a te darabodban? 
 
- A helyszín egy budai társasház, ahol a ház úrnője, az évek alatt begyepesedett Margit néni, együtt él férjével, Máté bácsival, aki alkoholista és javában bolyong a szellemi leépülés útvesztőjében. A házban lakik még egy fiú, aki ugyan ereje teljében dolgozó, sikeres újságíróként költözött oda, de mára megmagyarázhatatlan okok miatt súlyos depresszióba zuhant, emiatt privát és szakmai élete is szilánkokra hull. A ház tetőtéri lakását a rossz pletykák miatt nem nagyon tudják kiadni, de a vidéki pszichológushallgató lány, Orsi az olcsó bérleti díjnak köszönhetően mégis odaköltözik. A macskadémon különböző alakokban – orvosként, szerelőként, vagy akár a ház egyes lakóinak képében – ideig-óráig testet öltve jelenik meg, mindig az aktuális helyzethez alkalmazkodva, de célja minden esetben az, hogy a ház úrnőjének környezetében mindenkit végérvényesen elintézzen.  
 
- Ez alól Orsi sem kivétel. 
 
- Természetesen nem. Már rögtön a beköltözésnél ősz hajszálcsomókat talál a lefolyóban, később egy jóindulatúnak látszó svéd szomszéd lány, Orsi bizalmába férkőzve perverz történeteket mesél az ott lakókról. Eltörik a főnyomócső, főhősünk drasztikusan elhízik, az első felvonás végére már 120 kiló. A démon mindenkit rossz útra terel, gyengeségeiket elfertőzve kap erőre, de a darab végére átalakul, a szereplők pedig visszatalálnak régi életükhöz.  
 
- A főszereplő csak véletlenül viseli a te neved? 
 
- Az egész ötletet egy saját sztoriból merítettem. Nagyon hasonló albérletben laktam egy ideig, ahol a jó körülmények ellenére elviselhetetlen volt a lakóközösség. Mindenki elég magának való volt, az egyik szomszéd nekem szidta a többieket, a másik egy szeszkazán volt és rendszeresen legurult a lépcsőn, egyfolytában állt a bál. A macskadémon fő csapásirányát ezek az alakok határozzák meg, de ahogy haladtam előre a történetben, új karaktereket is behoztam más, korábbi regény- vagy verskezdeményekből és a saját kapcsolataimból is. 
 
- Hogyan lesz egy gyerekkönyvből horror-vígmusical? 
 
- Véletlenül. A mese már régebb óta pihent a fiókban, de tavaly Bella Máté felhívott, hogy induljunk a Madách Színház musicalpályázatán. A történethez még annak idején írtam egy-két versbetétet is, amik egy csapásra dalszövegek lettek, Máté mindenhez megírta a zenét és beadtuk a jelentkezésünket. Ha nem lett volna a pályázat és Máté telefonja, magamtól eszembe se jutott volna musicalt írni. A versenyen harmadikok lettünk, ezért is adhatjuk most elő a darabot.  
 
- Milyen a Macskadémon zenei világa? 
 
- Nagyon vegyes. A látvány, illetve a jelmezek megtervezésénél, valamint a zene komponálásánál is a Disney-rajzfilmek, illetve Tim Burton beteg világa volt a kiindulópontunk. A huszadik századi komoly zenétől a popon át a modern jazzig minden megtalálható a repertoárban. A zene és a dalok is nagyon nehézre sikerültek, csak kevesen tudják őket tisztán elénekelni, karakteres hangú énekesek kellenek hozzá. Egyelőre zongorakísérettel adjuk elő, de kifejezetten szeretnénk, ha lenne lehetőségünk hangszerelni az egész darabot.  
 
- A darab zeneszerzője Bella Máté. Mit lehet róla tudni, ez az első közös munkátok? 
 
- Igen, korábban még csak nem is ismertük egymást. Már az első találkozásnál kiderült, hogy hasonló a humorunk, emiatt könnyen és hatékonyan tudtunk együttműködni. Máté nagyon ügyes és profin dolgozik, egyből ráérzett a szereplők egyéniségére. A Who The Fuck is Lady Domina című főiskolás vizsgamusicaljét bemutatták Londonban, ő írta a Magyar ünnep című darab, az Ármány és szerelem barokk jeleneteinek zenéjét, ő nyerte meg az UMZE (Új Magyar Zenei Fórum) zeneszerzőversenyét, és nem mellesleg zeneszerzőként első alkalommal ő kapta a Junior Prima díjat. Remélem, hogy a jövőben is lesz még közös ügyünk, mert bár sok komponistával dolgoztam együtt, vele értettük meg egymást a legjobban.  
 
- Te mióta vagy musicalrajongó? 
 
- Nem vagyok, de egy bizonyos vonalát szeretem. Például Tim Burton filmjeit, a Karácsonyi lidércnyomást, vagy a Halott menyasszonyt. Kedvelem a Hairt is, a Kabarét, vagy a Vértestvéreket régebbről. A musicaleknek pont azt a csoportját, ami nálunk nem lett annyira felkapott. A musicalírást egyébként nagyon élvezetesnek találom, annyira rákaptam, hogy most is dolgozom egyen. Nem foglalkoztat, hogy bemutatják-e, csak a magam szórakoztatására írom. Dalszövegekkel régebb óta foglalkozom, Egerben például most játsszák a La Fontaine Állatmeséket, ahol én írtam a szöveget, Solti Árpád pedig a zenét. Mivel én elvetélt zenész vagyok, számomra igazi zenészekkel dalok írásában és előadásában részt venni hatalmas öröm.  
GG
2011.02.08
|


Játék
Minden eddiginél nagyobb területen, több kiállítóval, exkluzív fashion show-val és egy vadonatúj, egyedülálló kuponakcióval jelentkezik az Őszi Esküvő Kiállítás a Hungexpón.
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.