Dolina
Dolina, 2006 Színes magyar filmdráma, 122 perc
A Halálutak és angyalok, Az alkimista és a szűz és a Kísértések mágikus, misztikus, természetfeletti világa után Kamondi Zoltán a rögvalósághoz fordult.

Bodor Ádám 1999-es regényén, Az érsek látogatásán alapuló legújabb művének helyszíne egy Bogdanski Dolina nevű városka valahol a Keleti-Kárpátokban - egy mesterséges, kreált világ, amolyan állatorvosi ló, ami egyesít magában minden kelet-európai pusztulást és elmaradottságot. Dolina archaikus és időtlen színhely: a modern idők vívmányai (autó, palmtop) ugyanúgy megtalálhatók itt, mint a Monarchiából itt ragadt használati tárgyak és foglalkozások (Dolinában fésülőasszonyok, papok, tábori lelkészek stb. tevékenykednek). 

Az időtlenségnek megfelelően a dolinai környezet is elemelt, stilizált módon ábrázoltatik - és itt érkeztünk el a film legelőnyösebb vonásához. Mivel dramaturgiailag rendkívül nehéz visszaadni Bodor Ádám narrációs szempontból igen összetett, egyes eseményeket megismétlő, az időben ide-oda ugráló regényét (melyet egyébként a rendező-forgatókönyvíró lineárisra egyszerűsített), Kamondi Zoltán alkotása főleg látványban erős. A művön meglátszik, hogy hatalmas energiát és műgondot fordítottak különleges vizuális világának kialakítására. Dolina pusztuló, elvarázsolt vidékén minden mészfehér (a hatás érdekében az alkotók egy erdélyi kaolinbányában forgattak) - ebben a környezetben figyelhetjük a leszbikus domina, Colentina Dunka fodrásznő, a kívülről érkezett Gabriel Ventuza és a titokzatos, katonákból lett álszakállas papok játszmáit. 

fürkész
2007.10.24