Kaland
Kaland, 2011 Színes magyar romantikus filmdráma, 84 perc
Márai Sándor életművének legelhivatottabb filmre adaptálója, Sipos József harmadjára (sőt ha beleszámoljuk A titkos szám című tévéfilmet, negyedjére) dolgozott Márai-alkotás alapján. A gyertyák csonkig égnek – melynek producere volt – és az Eszter hagyatéka után ezúttal a szerző 1940-es színművét, a Kalandot vitte vászonra.

A Kaland központi figurája egy elismert professzor, Kádár doktor, akivel (épp aznap, hogy közös munkájuk gyümölcse beérik) szinte fiaként szeretett ifjú munkatársa váratlanul közli, hogy bizonyos személyes okok miatt nem kíván a jövőben együtt dolgozni vele, sőt az országot is elhagyja. Eközben az orvos sokkal fiatalabb felesége is különösen, zavartan és távolságtartón viselkedik... 

Márai színművének feszültségét az adja, hogy a szemünk előtt, mindössze két óra leforgása alatt, egyetlen szobában omlik össze egy ember élete. Ebben a szűk időintervallumban és szűk helyszínen, csupán fél tucat karakter alakján keresztül jelennek meg az egymásnak feszülő érzelmek és a történet szomorú csattanója, az élet hozta ítélet.

A filmesek azonban nem elégedtek meg ennyivel, és az eredetihez számos új helyszínt, figurát és jelenetet írtak hozzá, melyek jó része teljesen felesleges és érdektelen. Változtattak az események (eredetileg) nagyon jól felépített sorrendjén is, és az időtlen emberi dráma helyett a korabeli miliő, a tárgyi környezet hiteles felidézésére törekedtek. Ezzel viszont sajnos minden drámaiság elveszett a sztoriból: a film míves, ám unalmas és mesterkélt lett. 

fürkész
2011.10.19