Szeresd apádat

olvasói
(0)
Gauguintől Szabó Lőrincig, Hitchcocktól Lars von Trierig számos példa bizonyítja, hogy a nagy emberek nem mindig jó emberek - elhagyják a családjukat, szeretőt tartanak, megalázzák munkatársaikat. Jacob Berger filmjének egyik főhőse, Léo szintén nagy művész: híres író, aki éppen most nyert el egy kis díjacskát (az irodalmi Nobel-díjat). Fent említett kollégáihoz hasonlóan azonban - mint az a filmben fokról fokra kiderül - nem a jóság és a szeretet mintaképe. Nagyon is rászolgált arra, hogy fia, Paul üldözőbe vegye és elrabolja. A bibliai figyelmeztetés tehát ez egyszer célt tévesztett: ez az apa nem érdemli meg fia szeretetét.
Apa-fia konfliktus estén mostanában hajlamosak vagyunk rögtön pedofíliát gyanítani, esetünkben azonban nem efféle megdöbbentő, gyalázatos dolgok derülnek ki, csupán apró titkok: régi sérelmek mindkét térfélen, szeretetlenség és az emberi kapcsolatokat megkeserítő kommunikációs zavarok. A valóságos és lelki road movie során pedig a párosnak rá kell ébrednie, hogy a békülés képtelenség, csak újabb sérülések keletkeznek. 
 
Mindez azért pikáns, mert valóság és fikció rendkívül közel kerül egymáshoz a Szeresd apádatban - kétszeresen is. Egy filmben szerepel a két Depardieu, apa és fia - ráadásul apát és fiát alakítanak. S mint az közismert, Gérard és Guillaume (Semmihasznák, Pola X) a valóságban is felváltva nevezi egymást javíthatatlan semmirekellőnek és gyáva, lusta csalónak. Másrészt a fiatal rendező, Jacob Berger a sikeres angol regényíró, John Berger fia, gyanítható hát, hogy filmje inkább évek óta eltemetett érzelmek kikiabálása, mint önálló műalkotás. Az eddig főként tévéfilmeket jegyző Berger sajnos nem ezzel a filmmel fog kitörni apja árnyékából. A rendezőt főként a személyes érintettség, a szubjektív tapasztalat fűtötte - filmje pedig inkább újabb filmtörténeti érdekesség a két Depardieu jutalomjátékával (a Minden reggel és a Napóleon című minisorozat után), mint jelentős mű. Minden esetre érdekes figyelni és találgatni filmnézés közben: vajon mi a játék és mi a valóság, a valódi érzelem benne.
fürkész
2004.03.24
|
Aime ton pere
angol-francia-kanadai-svájci filmdráma, 100 perc, 2002
Apa-fiú párviadal Nobel-díjjal, motorbalesettel, emberrablásal, régi sebek tépdesésével.
Rendező:

Jacob Berger



Film premierek

Elrabolt világ

amerikai sci-fi, 109 perc, 2019

Mi

amerikai horror, 116 perc, 2019

Életem értelmei

belga-francia filmdráma, 98 perc, 2018

Colette

amerikai-angol életrajzi dráma, 111 perc, 2018

Bazi nagy francia lagzik 2.

francia vígjáték, 99 perc, 2019

A világ gyengéd közönye

francia-kazahsztáni filmdráma, 100 perc, 2018
Játék
A salgótarjáni Zenthe Ferenc Színház vendégjátéka, Az eltört korsó érkezik a Szkénébe április 12-én és 13-án. Az előadást az anyaszínházban a múlt évad végén mutatták be, budapesti színház palettáján pedig most először szerepel.
Filmek a TV-ben
18:10
Egek ura
amerikai romantikus filmdráma, 2009
18:10
Afrika hív
német-osztrák romantikus film, 2011
18:35
Pókember
amerikai akciófilm, 2002
18:40
Változások kora
amerikai-angol filmdráma, 1995
18:50
Beépített tudat
amerikai akciófilm, 2016
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.